Håll koll på serotonin-nivån

Håll koll på serotonin-nivån

Den här bilden på datorn i torsdags, fick mig att tänka på drömmarna jag har om att få se Grand Canyon i verkligheten. Dock är detta inte samma plats, men väldigt lik.

Wow vilken vecka! Helt fokuserad på uppbyggnaden av nya pilotkursen (online) att skriva spänning. Jag har jobbat både dag och natt med kursen. Så roligt det ska bli. Både jag och alla deltagarna (och de är många) verkar sugna.

Dessutom har jag skrivit många blogginlägg och schemalagt.

En del golf har det blivit och framförallt många tävlingar. Och i helgen som gick var det dessutom golf på TV. Jag satt klistrad men med datorn i knät eftersom jag parallellt jobbade. Jo då, även på helgerna arbetar jag ibland.

Det viktiga är att må bra. Därför är det så viktigt att hålla koll på serotonin-nivån. Serotonin är en mycket viktig signalsubstans som finns med när vi skrattar och mår bra. En naturlig anti-depression. Den är även superviktig för vår sömn eftersom den omvandlas till Melatonin (sömnhormon) när vi ska sova.

Har du svårt att sova, kan du behöva höja din serotonin-nivå. Eller så kan du gå en Yoga-andningskurs (som jag har gjort och som jag ska berätta mer om senare). Serotoninet påverkar även ilska, sexlust, att komma ner i varv och ökat sötsug. Visste du det?

Serotoninet framställs i våra tarmar och finns i vår hjärna. Tarmbakterierna samtalar med hjärnan via vagusnerven. God tarmhälsa är således viktig för vårt välbefinnande. Tarminflammationer påverkar din psykiska hälsa. Det kan bli en ond cirkel. Stressar du, sover du kanske sämre. Om du sover illa, påverkas ditt sötsug.

Beteendet vid psykisk ohälsa behöver påverkas med aktivering. Det är därför som många läkare numera skriver ut ”träning på recept”. Fysisk aktivitet påverkar ditt välbefinnande. 30 minuters rörelse 3 gånger per vecka har visat sig påverka humöret. Höj din serotonin-nivå med en promenad eller dans. Även beröring är viktig. Klappa en hund eller katt och din nivå höjs. Ät proteinrika livsmedel typ kyckling, lax, skaldjur och äggvita. Om du dessutom äter lite kolhydrater påverkar du upptaget. Du behöver enzymer för att bryta ner proteinet.

Min rekommendation är därför att du tillför enzymer och alla vitaminer varje morgon – gärna via färdiga certifierade kombinationer (som givetvis kostar lite men ger så mycket mer än inköpta vitaminer på apoteket). På kvällen dricker du hälsodrycker med alla mineralier i. Då står du dig längre och mår bättre.

Själv satsar jag på min kropp i form av hälsodrycker. Då behöver jag, trots att jag är reumatiker, inte stoppa i mig en massa onödiga mediciner.

Jag önskar dig allt gott

Monica

 

Du vet väl att du kan schemalägga inlägg i sociala medier?

Du vet väl att du kan schemalägga inlägg i sociala medier?

Den här dagen ägnade jag åt att skapa många blogginlägg samt även schemalägga inlägg i sociala medier. Jag har ett inlägg per dag. Blogginläggen är uppdelade så här på min privata blogg (www.monicaiveskold.se):

  • Måndagar – Bokrecension
  • Tisdagar – Min vardag och lite om hur saker avancerar
  • Onsdagar – Effektivitetstips
  • Torsdagar – Skrivartips
  • Fredagar – Recept (jag delar mina favoritrecept med dig)
  • Lördagar – Filmtips

Söndagar (och även vissa andra veckodagar bloggar jag här på Bloggbiz).

Ofta skriver jag massor av blogginlägg för ett tema och schemalägger sedan detta med hjälp av inläggskalendern i WordPress.

Hur gör du?

Om du satsar några timmar varje vecka på ditt bloggande, syns du. När du syns, finns du. Det gäller att arbeta smart.

Lycka till!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Strålande golf och fruktansvärd golf

Strålande golf och fruktansvärd golf

Nu ska det bli ännu mer bloggande för mig, tänkte jag. Du som känner mig sedan tidigare, vet att jag ägnar min arbetstid åt dels onlinekurserna (har i dagsläget 27 st), och dels åt att skriva. Slutredigerar boken Börja skriva framgångsRIKT just nu och när den gått iväg till förlag fortsätter jag med barnboken Axel och sjöodjuret samt romanen Elvira.

Förra helgen ägnade jag mig åt att skriva blogginlägg för tre veckor framåt, bortsett från ett och annat extra – som det här. Jag reviderade min kommande fackbok Börja skriva framgångsRIKT.

Sedan la jag lite tid på att bygga upp den nya pilotkursen Skriva spänning. Det ska verkligen bli kul att starta onlinekursen med webinar varje vecka med start den 24 augusti.

Sen var det dags igen för några golfrundor. På måndagen den 10e spelade jag golf med en god vän. Underbar golf. Jag spelade betydligt bättre än mitt handicap. Fick 27 poäng på 12 hål, dvs 3 poäng mer än handicapet. Men när jag anmälde detta, blev det tyvärr ingen skillnad mot vad jag redan hade. Detta beror på det nya systemet att 8 bästa rundor anger nytt handicap.

Dagen därpå den 11e spelade jag damtävling. Då rasade spelet – igen. Fruktansvärt dåligt. Hamnade långt ner på resultatlistan, hua mej.

Ack ja … Ny tävling i morgon, lördag. Då får vi se om jag har spelet med mig. 😉

Ha en skön helg!

Monica

Rena Spanien-värmen …

Rena Spanien-värmen …

Idag hade jag tänkt måla lite – igen. Men värmen tog bort kreativiteten. Det blev för första gången på många år, lite solbadande här hemma (något som jag annars ägnar mig åt i Spanien).

Så jag läste ut antologin Sommarmystik i vilken jag har en novell. Min novell heter Midsommarnattens irrbloss och idag tänkte jag bjuda på inledningen till den.

Du som känner mig väl, vet kanske, att irrblossen var något som min morfar berättade om för mig, när jag var liten. Trolskt och spännande. Dessutom kom novellen till mig i en situation kopplad till just sjukvården.

Om du är sugen på att köpa antologin, har jag två (2) exemplar kvar här hemma. Ordinarie pris är 159 kr + frakt. Du får köpa den av mig för endast 200 kr inkl frakt.

Skriv omgående om du vill att jag skickar boken!

Några intressanta annonser som jag rekommenderar:

  • Till dig som har husdjur – FirstVet. Här får du hjälp 07-24 varje dag. Klicka på länken för mer information.
  • Vill du testa Nextory gratis i 14 dagar och kanske lyssna på min nysläppta roman “Porten till friheten”? Klicka på länken och läs mer.
  • Sugen på ett utbud av posters och affischer? På BGA kan du få härliga bilder. Klicka på länken för mer information.
  • Dags att börja träna? Köpa häftiga träningskläder? Du hittar utvalda varor på Gavelo. Klicka på länken och testa.
  • Eller kanske du bara vill fräscha till utseendet? Lite ny, spännande kosmetik? Jag rekommenderar att du handlar på Lyko. Gillar dem skarpt och de har bra rabatter och erbjudanden. Klicka på länken och shoppa loss.

Ha en fortsatt ljuvlig vecka!

Monica

 

 

 

 

Till startsidan