Håll koll på serotonin-nivån

Håll koll på serotonin-nivån

Den här bilden på datorn i torsdags, fick mig att tänka på drömmarna jag har om att få se Grand Canyon i verkligheten. Dock är detta inte samma plats, men väldigt lik.

Wow vilken vecka! Helt fokuserad på uppbyggnaden av nya pilotkursen (online) att skriva spänning. Jag har jobbat både dag och natt med kursen. Så roligt det ska bli. Både jag och alla deltagarna (och de är många) verkar sugna.

Dessutom har jag skrivit många blogginlägg och schemalagt.

En del golf har det blivit och framförallt många tävlingar. Och i helgen som gick var det dessutom golf på TV. Jag satt klistrad men med datorn i knät eftersom jag parallellt jobbade. Jo då, även på helgerna arbetar jag ibland.

Det viktiga är att må bra. Därför är det så viktigt att hålla koll på serotonin-nivån. Serotonin är en mycket viktig signalsubstans som finns med när vi skrattar och mår bra. En naturlig anti-depression. Den är även superviktig för vår sömn eftersom den omvandlas till Melatonin (sömnhormon) när vi ska sova.

Har du svårt att sova, kan du behöva höja din serotonin-nivå. Eller så kan du gå en Yoga-andningskurs (som jag har gjort och som jag ska berätta mer om senare). Serotoninet påverkar även ilska, sexlust, att komma ner i varv och ökat sötsug. Visste du det?

Serotoninet framställs i våra tarmar och finns i vår hjärna. Tarmbakterierna samtalar med hjärnan via vagusnerven. God tarmhälsa är således viktig för vårt välbefinnande. Tarminflammationer påverkar din psykiska hälsa. Det kan bli en ond cirkel. Stressar du, sover du kanske sämre. Om du sover illa, påverkas ditt sötsug.

Beteendet vid psykisk ohälsa behöver påverkas med aktivering. Det är därför som många läkare numera skriver ut ”träning på recept”. Fysisk aktivitet påverkar ditt välbefinnande. 30 minuters rörelse 3 gånger per vecka har visat sig påverka humöret. Höj din serotonin-nivå med en promenad eller dans. Även beröring är viktig. Klappa en hund eller katt och din nivå höjs. Ät proteinrika livsmedel typ kyckling, lax, skaldjur och äggvita. Om du dessutom äter lite kolhydrater påverkar du upptaget. Du behöver enzymer för att bryta ner proteinet.

Min rekommendation är därför att du tillför enzymer och alla vitaminer varje morgon – gärna via färdiga certifierade kombinationer (som givetvis kostar lite men ger så mycket mer än inköpta vitaminer på apoteket). På kvällen dricker du hälsodrycker med alla mineralier i. Då står du dig längre och mår bättre.

Själv satsar jag på min kropp i form av hälsodrycker. Då behöver jag, trots att jag är reumatiker, inte stoppa i mig en massa onödiga mediciner.

Jag önskar dig allt gott

Monica

 

Lämna ett svar