Skip to content
Böcker, Onlinekurser, Skriva, Utveckling

Lite mer om våra älskade karaktärer

Lite mer om våra älskade karaktärer

Trovärdiga karaktärer och deras styrkor

För att skapa trovärdiga karaktärer behöver du veta deras styrkor. Exempelvis har jag en protagonist – Linnea – i en spänningsroman. Hur är då Linnea som person? Genom att göra en större test på henne får jag fram exempelvis följande.

Styrkorna beräknas enligt ett speciellt regelverk som jag lär mina deltagare i onlinekursen ”Skriva spänning”. Detta framförallt för att de ska få en riktigt stor skjuts när det drar ihop sig till klimax. Då behöver de nämligen också trovärdiga konfliktmönster mellan protagonisten och antagonisten.

Jag har jobbat med detta i 30 år och nu, när jag närmar mig pensionen, vill jag dela med mig av kunskapen i en av mina skrivarkurser, således.

Låt oss titta på Linnea. Vilka styrkor har hon? Jo hon skulle kunna ha följande styrkor:

Vad kan styrkan innebära?

Dessa innebär att hon är både vårdande (blått) och styrande (rött) i sitt sätt. Hon vill väldigt gärna hjälpa andra och kan vara ganska övertygande eftersom hon (precis som jag i min profession) vill hjälpa till att utveckla andra personer. Linnea behöver dessa styrkor eftersom hon är en säljande supportperson på ett företag. Hon är en mycket öppen person (vilket också går att mäta). Dessutom har hon tillgångar som rådgivande, entusiastisk, vänlig, uppriktig, förtroendefull och medkännande. Hon respekterar andra innerligt och stöttar gärna dem som är i underläge.

Däremot känner hon starkt obehag för personer som behandlar henne kallsinnigt, nonchalant eller anklagande.

Styrkor och överdrivna styrkor skapar konfliktmönster

Genom att få fram detta och hur hon är i förhållande till antagonisten, kan vi således skapa starka intriger och konflikter.

MEN som författare måste jag även ta reda på baksidorna, dvs hennes överdrivna styrkor. En uthållig person är trevlig. Men blir den personen alltför uthållig, har styrkan omvandlats till något negativt, nämligen envishet. Vem vill ha att göra med en envis person? Eller kanske en rigid person. Då kan det osa katt, rejält.

När mina deltagare mätt fram protagonistens och antagonistens styrka samt deras överdrivna styrka, får de fram konfliktmönstret. Men mer om detta längre fram.

Det var oerhört roligt att höra en av deltagarna berätta att hon var tvungen att skriva om många kapitel i sin roman, när hon insåg att hennes protagonist hade styrkor som hon missat att ta med i handlingen.

Uppväxt och karaktärssår

Baserat på styrkorna, kan deras känslor också gå över styr. Vi brukar då tala om karaktärssår. Här ser du exempel på några sådana:

  • En person som trycks ner av en psykopat eller narcissist, får ofta upplevelsen ”Jag är värdelös” eller ” Om jag gör som de ber mig, kommer de att gilla mig”
  • En person som växer upp med fysiska och mentala orättvisor/slag får ofta upplevelsen ”Alla är våldsamma” eller ” Våld måste mötas med våld”
  • En person som växer upp kärlekslöst, har ofta föreställningen ”Jag förtjänar inte kärlek”
  • En person som blivit sviken och kränkt har inte sällan upplevelsen ”Det är bättre att undvika kärleken, än att riskera att förlora den”

Så styrkor, överdrivna styrkor, uppväxtförhållande i barn- och ungdom samt konfliktmönster är sådant som du – som skriver – måste ta med i beräkningen.

Lycka till!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *