Skip to content
Må bra

Kanske har du magnesium-brist?

Kanske har du magnesium-brist?

80% av den amerikanska befolkningen har kronisk magnesiumbrist. Säkert lika många här i Sverige. Kanske har du kramp emellanåt. Då saknar du magnesium. Eller spring i kroppen …? Ofta får vi en massa diffusa problem att framstå som sjukdomar. Kanske är det bara en brist.

Magnesium behövs för mer än 300 biokemiska reaktioner i kroppen. Bland annat behöver du detta för tarmfunktionen, hjärtmuskeln, avslappning i blodkärlen. Reglering av blodsockernivån, för att tänder och ben i kroppen ska kunna ombildas. Magnesium minskar också risken för cancer. 46% av alla cancerpatienter har magnesiumbrist.

Med hjälp av magnesium kan du skydda dig från tungmetaller, miljökemikalier, bekämpningsmedel mm.

Idag har magnesiuminnehållet i färska råvaror minskat från 80 till 25%, enligt de rapporter som jag har läst. I förädlade livsmedel finns nästan inget magnesium.

Själv köpte jag tidigare magnesium-komplement i form av tabletter från apoteket. Men detta hjälpte inte. Det beror på att bukspottskörteln inte kan ta upp tabletterna. Då började jag köpa upplösligt magnesium som fanns på apoteket i Spanien. Det funkade. Men inte tillräckligt. Idag intar jag näringstillskott som hjälper mig med både vitaminer, upptagningen från bukspottskörteln och alla mineraler – däribland magnesium. Någon enstaka gång på natten krampar jag och måste fylla på ytterligare med upplösligt magnesium.

När du inte får tillräckligt med magnesium kan du uppleva några av följande symtom:

– Känslighet mot ljud

– Sömnstörningar

– Frekvent huvudvärk

– Infertilitet

– Matsmältningsfrågor

– Temperatursvängningar

– Depression

– Täthet i musklerna

Öka därför näringsintaget av magnesium innan dessa symptom uppstår.

Några magnesium-rika tips

I nedan livsmedel finns magnesium:

  • Kakao
  • Hampfrön
  • Pumpasfrön
  • Chia Fröer
  • Sesamfrön
  • Solrosfrön
  • Cashewnötter
  • Mandlar
  • Spenat
  • Svarta bönor
  • Quinoa
  • Bananer
  • Gröna ärter
  • Avokado
  • Kött
  • Broccoli

Lycka till med ditt magnesium-upptag!

Monica Ivesköld

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *