Skip to content
Okategoriserade

Skriva en roman – om hantverket

Skriva en roman – om hantverket

Jag har gått mängder med kurser i detta hantverk sedan hösten 2013 då jag bestämde mig för att börja skriva skönlitteratur. Både fysiska och digitala kurser har jag investerat i. En del strålande medan andra hade haft mer att önska.

Du som känner mig, vet att jag är en person som går till botten med allt jag gör. Inga halvmesyrer här inte!

Alltså pluggade jag denna ädla konst och tänker fortsätta studera i flera år till. (Undrar vad jag ska bli när jag blir stor?) ha ha ha

Julen 2019 gav jag mig sex nya onlinekurser i julklapp. En av dem handlade om hur jag med hjälp av programvaror för animering kunde skapa film. Med den tekniken har jag gjort en hel del små filmer för detta.

Onlinekurs nr 2 handlar om hantverket att skriva en roman. En otroligt bra kurs, måste jag säga. Den var uppbyggd som en workshop där jag har lärde mig grunduppbyggnaden av romanen och de viktiga tre akterna som ska vara i en läsvärd bok. Övningarna var tilltalande.  Scenuppbyggnaden – ett digert avsnitt i kursen – var också en härlig utmaning. Min handledare utlovade tipsen som gör att romanen skriver sig själv. Och dessa tips inspirerade mig till att skapa en mycket omfattande onlinekurs som jag har namngett “Skriva spänning“, i vilken en del av tipsen ingår. Min onlinekurs är på 35 veckor och jag håller deltagarna i handen från första till sista kapitlet. Varje kapitel har jag byggt upp utifrån en modell som i sig bygger på pusseldeckare. De får en mindmap per kapitel.

Vad kan jag summera och dela med mig till dig?

Jag har, via alla mina utbildningar, fått en del att tänka på avseende jämförelsen mellan film och böcker. Det blev så intressant att jag bokade flera kurser i konsten att skriva filmmanus. Detta har jag nu lärt mig. Inte för att skriva manus för film utan för att bli ännu bättre på att gestalta i mina romaner.

En bok ska vara uppbyggd utifrån:

  1. Passion
  2. Tema
  3. Fel och brister hos huvudkaraktären
  4. Premissen

Bland det viktigaste jag har lärt mig är att intrigen ska vara fysisk och storyn i boken emotionell. Med tanke på alla mina blogginlägg om Emotionell Intelligens (som du kan klicka och läsa mer om här), inser jag att det ligger mycket i detta – något som jag inte hade tänkt på tidigare.

Vad utgör då premissen?

Premissen är antaganden (små sammanfattningar), som utgör förutsättningar i en roman. Om handlingen i romanen genomförs med giltiga slutledningar och om premisserna är sanna, så sägs slutsatsen vara sann.

Karaktärerna i boken

Jag har också lärt mig finesser som skapar trovärdiga karaktärer. Som du kanske redan vet är det något som jag ägnat stora delar av min tid åt, under mina 30 år som utbildare. Att utveckla människors styrkor och svagheter ligger mig varmt om hjärtat och jag har själv onlinekurser i ämnet. Med hjälp av onlinekursen “Utveckla dig själv och dina karaktärer” där du får 30 tester som hjälper dig, kan du lyckas. Om du är nyfiken på kursen, så klicka och läs mer.

En viktig påminnelse är att som författare tänka på temat när jag skapar mina huvudkaraktärer. De fel och brister som karaktären har ska understryka temat.

Protagonisten (huvudkaraktären)

Det är viktigt att du håller dig till EN enda protagonist i romanen, även om duktiga författare under åren ibland har laborerat med mer än en huvudkaraktär.

Akterna i boken är alltid tre

Uppbyggnaden av en bok består ofta i tre akter. Boken slutar egentligen i akt 2. Därefter förekommer planer, klimax och slutet som redovisas för läsaren.

Akt 1 och 3 är oftast korta akter medan hela bokens handling utgörs i akt 2. I akt 2 skapar du krisen i handlingen, kampen för att låta det goda segra. Upplösningen kan vara som en uppenbarelse.

Lycka till med ditt skrivande!

Vid pennan
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *