Skip to content
Må bra

Näringstips

Näringstips

Idag blir det inget filmtips. I stället bjuder jag på några användbara tips för att öka näringen. Själv dricker jag dagligen FitLine och mår förträffligt av det. Men här är lite mer allmänna råd.

Den amerikanske medicinexperten Dr Mark Hyman, som är en  eldsjäl inom hälsa,  anser att vi alla är genetiskt unika och behöver hitta ett sätt att äta som matchar våra personliga behov.

Men det finns några grundläggande riktlinjer som du kan följa för att uppnå din bästa hälsa. Målet är inte att vara perfekt, utan att hitta enkla riktlinjer för att hålla dig frisk och pigg. Här är hans tolv grundläggande principer:

1) Undvik socker. Mat som innehåller lite kolhydrater och inte orsakar  snabb blodsockerhöjning rekommenderas. Särskilt socker, mjöl och raffinerade kolhydrater. ⠀

2) 70-80% av kosten bör komma från grönsaker, nötter och frön. Håll dig till icke-stärkelserika grönsaker; ät endast lite potatis. (Som en läkare sa till mig för flera år sedan: “Potatis är socker!”⠀

3) Ät frukt. 8-10 portioner frukt och grönsaker rekommenderas per dag, varav 2-3 portioner bör vara frukt. Det är lätt att äta för mycket av frukter som vindruvor, ananas och liknande.⠀

4) Undvik bekämpningsmedel, antibiotika, hormoner, GMO-livsmedel, kemikalier, livsmedelstillsatser, konserveringsmedel, konstgjorda sötningsmedel och färgämnen. ⠀

5) Ät hälsosamt fett. Omega-3 fetter från små vilda fiskar, extra virgin olivolja, nötter och frön, avokado, ägg, kött och smör rekommenderas. ⠀

6) Skippa raffinerade och upphettade oljor. Det betyder nästan alla vegetabiliska oljor, inklusive raps-, safflor-, majs och sojaolja. ⠀

7) Undvik/begränsa mejeriprodukter, särskilt från mjölkkor.

8) Tänk på köttprodukter som ett tillbehör. ⠀

9) Ät odlad fisk med låg kvicksilverhalt. Tänk vild lax, makrill, ansjovis, sardiner, sill. ⠀

10) Undvik gluten. Vete är inte hälsosamt och har en annan kromosomuppsättning än förr. Det har mer stärkelse, mer gluten, är beroendeframkallande och innehåller skadliga konserveringsmedel. ⠀

11) Ät små mängder av glutenfri säd, spannmål eller cerealier. Ännu mindre om du är överviktig, har matsmältningsbesvär eller har en autoimmun sjukdom. ⠀

12) Ät bönor som tillbehör, inte som basföda.

Om du vill ha goda recept, kika på min andra blogg – www.monicaiveskold.se – varje fredag. Då lägger jag ut ett av veckans bästa recept.

Smaklig måltid!

Monica Ivesköld

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *