Vill du synas här? Kontakta info@blogbiz.se

Skapa lust inför arbetsdagen

Skapa lust inför arbetsdagen

EDV-metoden

Börja varje dag med att prioritera. Att använda metoden EDV (E DET VIKTIGT) som jag har översatt från engelska metoden ISWAT). Den betyder att du klassar dina uppgifter utifrån graden av viktigt. Ställ dig frågan:

Är det viktigt för:

  1. Mig och min utveckling
  2. Verksamhetens och verksamhetens inkomster
  3. Kunden
  4. Kollegorna
  5. För att jag ska nå mina mål/resultat

Om du svarar JA på samtliga frågor är det definitivt VIKTIGT. Men ibland behöver vi göra saker som är mindre viktiga.

Detta är vad jag tycker du ska fråga dig om VARJE morgon:

  • Vilken uppgift idag skulle få mig att skratta eller må riktigt gott?

Starta sedan med den uppgiften och njut av den – hela dagen!

Så här ser min dag ut idag inledningsvis:

Jag börjar med att flytta sådant som absolut INTE måste göras idag. Sedan prioriterar jag således det mest viktiga, baserat på EDV.

Efter prioriteringen med EDV ser den ut så här:

Det blev stor skillnad, eller hur?

Att jag har dubbelbokning beror på att det går onlinekurser där deltagarna arbetar självständigt. För att synliggöra detta, kan jag då ändra så att dessa inte är ’upptagna’. Då blir det så här:

Ser du att kanten nu är vit = ledig tid. På så sätt kan jag hålla ett öga på dem samtidigt som jag inte behöver arbeta fysiskt i projektet. Deltagarna sköter sig själva.

Visualisera

VAD skulle du vilja uppnå detta år? Något som får dig att skratta eller må riktigt gott?

  • Skriv ner fem (5) saker som du verkligen skulle vilja uppnå.
  • Ta fram ett tomt papper.
  • Klipp ut bilder eller rita symboliskt dessa fem saker på papperet.
  • Sätt det på kylen – det brukar jag göra. Då hjälper ditt undermedvetna dig att nå resultat.
  • Skriv sedan i kalendern VAD du behöver göra och NÄR för att få uppleva detta.

Exempelvis vill jag publicera ett antal nya böcker. Några har jag skrivit och de ska redigeras. Andra skriver jag – just nu. Tiden är inlagd i kalendern och jag bokför noga hur mycket tid jag lägger på respektive. På så sätt vet jag också framgent vilken tid allt tar.

Klumpa ihop småsakerna och gör dem först

Kanske är du en person som älskar att skriva listor, kanske omvänt. Oavsett, gör en liten lista över dagens små uppgifter – saker som tar mindre än en halvtimme per styck. Börja sedan med dem. Då kommer du att känna dig glad och befriad. Ta gärna den svåraste först. Det lättar på trycket.

Börja inte med e-posten eller sociala medier om du är morgonpigg. Du kommer definitivt att fastna där och sedan rullar tiden utan att du har fått så mycket annat gjort än att kanske släcka bränder.

Är du däremot morgontrött, kan e-posten hjälpa dig i gång.

Bokför din tid

Det är viktigt att göra EN sak i taget – UTAN att låta dig störas av e-post eller annat.

Koncentrera dig på att följa din kalender och planera in allt i den. När du gjort EN sak, följ upp den ungefär som ett bokslut.

Som du ser av min planering ovan, måste jag betala momsen idag. Jag har planerat för att denna uppgift tar ca 30 minuter. Låt oss anta att den tar längre eller kortare tid. Vad gör jag då?

Jo, då bokför jag den exakta tiden – så snart jag är klar med uppgiften.

Jag arbetar således hela tiden utifrån min kalender. Det minskar stressen och jag har full kontroll vilket hindrar alla rädslor från att bryta ut.

Produktiviteten ökar och stressnivån sjunker.

 

Jag önskar dig lycka till med planering och prioritering!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Lämna ett svar

Till startsidan