Redigering – en guide
Redigering – en guide
Kanske har du skrivit en bok. Grattis!
Men VAD händer nu? Vad bör du göra med ditt manuskript? Hur fixar du ett råmanus till en publicerbar bok?
Jo, genom att göra en professionell redigering. Den hjälper dig förvandla texten till ett fantastiskt manus.
Behöver du stöd för din redigering, rekommenderar jag att du införskaffar min bok REDIGERA FRAMGÅNGSRIKT. Här kan du köpa den:
Redigera framgångsRIKT (bod.se)
Boken är en häftad, lättanvänd steg-för-steg-bok som beskriver hur du ska redigera:
- Skönlitteratur
- Facklitteratur
- Noveller
Det är nämligen lite olika tekniker och metoder du behöver kunna.
Vilka typer av redigering finns, förutom radredigering, kopieringsredigering och korrekturläsning? Ja du behöver med andra ord, flera olika redigeringsrundor. Själv gör jag i snitt sjutton rundor och min bok hjälper och stödjer dig i denna process.
Kanske behöver du även hitta en bra redaktör eller lektör. Men hur vet du att det är rätt yrkesman för dig?
Själv har jag – i många år – jobbat som både lektör och redaktör. Jag har exempelvis säkerställt en uppsjö av böcker utifrån den yrkesrollen. Därför kommer jag här att tipsa dig för att du ska påbörja din redigering.
Innehållsredigering
Till skillnad från vanlig korrekturläsning och grammatik-genomgång, ska du ägna mycket tid åt denna typ av redigering (som vi kan kalla ’innehållsredigering’). Den innebär att du ger dig själv eller via ett proffs får feedback på helheten i en roman, facklitteratur eller novell.
En redaktör (och ibland även en lektör) kritiserar strukturella element såsom handling, karaktärer, tema och den dramatiska kurvan. De tittar på tempus och perspektiv, framför allt i skönlitteratur.
Detta är vad du behöver gå igenom:
- Bokens genre.
Vilken typ av berättelse skriver du?
Vilka element förväntar sig läsarna av den typen av berättelse?
Finns dessa element närvarande på ett intressant och innovativt sätt? - Bokens struktur.
Finns det en början, mitt och slut?
Innehåller berättelsen alla delar för den dramatiska kurvan; börjar varje scen med en hetsande händelse och bygger drivet mot klimax och upplösning?
Om det är en fackbok; har du kommunicerat poängen med boken tydligt, och organiserat idéerna i ett logiskt flöde från början till slutet?
Finns det övningar eller exempel? - Bokens karaktärer.
Har du för många eller för få karaktärer?
Vilka är deras mål?
Gör de intressanta val för att uppnå dessa mål?
Uppvisar deras val en stark karaktärisering och driver handlingen framåt? - Bokens tema.
Vad handlar boken om?
Varför valde du att skriva om det temat, och vad gör det viktigt för dig?
Vilket budskap vill du att läsarna ska få?
Hur kan du göra temat mer kraftfullt och slagkraftigt? - Bokens synvinkel.
Vilken synvinkel använder du i boken?
Är det ett effektivt val för din berättelse?
Är det konsekvent genom hela boken? - Läsarens förväntningar.
Kommer boken att tillfredsställa dina läsare?
Kommer den att sticka ut i hyllorna?
En redaktör/lektör gör inga ändringar på sidorna i din bok. De kommer inte att skriva om meningar eller stycken. Nej, de ger dig en holistisk feedback som guidar dig genom att de ger förslag på hur du bör skriva om. De berättar var strukturen är stark och var den behöver skrivas om. Ofta får du i en skriftlig rapport, förslag på hur du ska tänka och göra. Men det är alltid upp till DIG, vilka ändringar som ska göras.
Hur många gånger behöver du skriva om din bok?
Ja det beror givetvis på hur familjär du är med hantverket i stort. Min första roman PORTEN TILL FRIHETEN (som jag släppte i fjol), har jag skrivit på i tjugo år. Den har jag också skrivit om – från början till slutet – sammanlagt fem gånger. Men övriga råmanus (jag har sex stycken) behöver jag inte skriva om lika många gånger. Framför allt eftersom jag numera har gått mer än hundra olika kurser; allt från dagskurser till årskurser. Under många år har jag med andra ord, lärt mig hantverket i grunden. Detta resulterade i att jag själv under de senaste tio åren har kört många utbildningar i skrivar-konsten.
Numera har jag lagt ner mina onlinekurser och gått i pension. Men jag har skrivit några böcker i ämnet (exempelvis BÖRJA SKRIVA FRAMGÅNGSRIKT och HANDBOK FÖR TEXTPRODUKTION samt således REDIGERA FRAMGÅNGSRIKT). Jag kommer även att publicera många fler fackböcker i skrivandets hantverk.
Vilka andra typer av redigeringar behövs?
Du behöver radredigera, dvs redigera dina ordval, meningar och stycken, samtidigt som du bibehåller din författarröst.
Du behöver redigera stavfel, grammatik och skiljetecken såväl som datum, namn och numreringar.
Du behöver testläsare – ibland kallade ’beta-läsare’. Sådana som beter sig som dina presumptiva läsare. De berättar hur de reagerar på texten. Förstår de allt? Är något oklart? Finns det scener som kan strykas eftersom de inte tillför någonting eller upplevs som tröga och ointressanta?
Tänk på att testläsare aldrig kan ersätta professionella yrkesfolk.
Vilken typ av texter behöver redigeras?
Givetvis alla!
Framför allt:
- Romaner
- Kåserier
- Krönikor
- Noveller
- Facklitteratur
- Artiklar
- Rapporter
Därför är det viktigt att du väljer rätt typ av redaktör/lektör. Alla är inte lika bra på alla saker. Ta också hänsyn till vilken genre du skriver i.
En framtidsvision ska redigeras av någon som har intresse av detta. Ofta är det inte samma person som kanske redigerar feelgood eller relationsromaner.
Utgivning
Om ett förlag erbjuder dig traditionell utgivning brukar de också tillhandahålla redaktör/lektör. Men undantag finns.
Blir du erbjuden hybridutgivning, får du betala för redaktör/lektör.
Vid egenutgivning eller print-on-demand, måste du ansöka om redaktör/lektör och betala extra för detta.
Du har jobbat så hårt för att skriva en bok. Ge den därför den omsorg, uppmärksamhet och investeringar som den förtjänar. Din bok, och dina läsare, kommer att tacka dig!
Trots att jag själv arbetat som lektör/redaktör, väljer jag gärna att anlita externa dito. De ser med andra ögon sådant som jag missar.
Lycka till och glöm inte beställa boken REDIGERA FRAMGÅNGSRIKT, för att få stöd och hjälp med dina egna redigeringsrundor innan du anlitar en dyr lektör/redaktör.
Monica