Överdriv när du skriver
Finns det en idébank där du kan hitta en ny handling till din roman eller en stark vändpunkt till nästa kapitel? Nej, men det finns bra metoder för att utveckla intriger, och det är ämnet för det här inlägget.
I en roman i genren romance, krävs romantik, exempelvis.
Kom dock ihåg: Läsarna vill INTE alltid läsa om det verkliga livet. Som författare behöver du hitta något som är överdrivet, något som är långt ifrån den dagliga upplevelsen.
Romaner ska vara en applikation av det verkliga, större, snabbare osv. Det ska stå oerhört på spel för karaktären.
Vad vill läsaren ha? Här är några tips:
- Glitter och glamour (om det handlar om något extravagant eller imponerande)
- Bländverk (om det handlar om något som ser imponerande ut men kanske är ytligt)
- Show och spektakel (om det syftar på en uppseendeväckande uppvisning)
- Bländande skicklighet (om det handlar om imponerande prestationer)
De vill uppleva något nytt, möta fascinerande människor som gör ovanliga saker.
Vad vill de INTE ha?
En upplevelse som liknar deras egen – utifrån perspektivet ”tråkigt och slentrianmässigt”.
De vill bli underhållna. Skriv därför om:
- Falsk nyhet / Lögn / Rykte eller liknande
- Trubbel är intressant
Författaren behöver givetvis inte vara någon detektiv eller liknande, en vampyr, eller någon form av kapten. Men du kan göra research för trovärdigheten. Skriv utanför din egen komfort-zon.
Om du inte gör noggrann research, är risken stor att det blir en tråkig roman. Lägg därför stor vikt vid researchen. Själv brukar jag göra den under ett år, innan jag skriver råmanuset.
Röd flagga
Varning för att skriva om älskvärdheten mellan mor och dotter, folk som sitter vid ett bord och äter/samtalar utan konflikt eller liknande dagliga förehavanden. Varför? Därför att de INTE är underhållande.
Jag minns i en roman som jag recenserade att författaren hade en lång, tråkig scen om en kvinna som skulle handla te på Coop. Hela scenen kunde ha strukits. Den var enbart slentrian.
Kom ihåg att du ska kroka läsaren genom att skriva om mirakel, fantomer, giganter, underligheter.
Succéfulla intriger ska vara stora och feta, långt från det dagliga livet.
Mark Twain och katterna
En duktig författare som Mark Twain, älskade dessutom katter. Läs gärna något av honom och iaktta hans författarröst.
Mark Twain, känd för sin kvickhet och humor, hade en särskild förkärlek för katter. Genom hela sitt liv delade han sitt hem med flera lurviga vänner som gav honom kärlek och sällskap. Twains kärlek till katter märks tydligt i hans texter, där han ofta uttryckte sin beundran och respekt för dessa självständiga varelser. Hans citat om katter visar inte bara hans skarpa observationsförmåga utan lyfter också fram den unika relationen mellan människor och katter.
Twains citat om katter vittnar om hans förståelse för deras mystiska natur. Han insåg att katter inte bara är husdjur, utan i själva verket individer med sina egna regler. I ett av sina mest kända citat säger Twain: ”Om människan kunde korsas med katten skulle det förbättra människan men försämra katten.” Detta citat fångar kärnan i vad som gör katter så fascinerande och älskade av sina mänskliga följeslagare.
Twains skarpa kvickhet lyser också igenom i hans citat om katter. Han uttryckte humoristiskt: ”När en man älskar katter är han min vän och kamrat, utan vidare introduktion.” Detta lättsamma citat speglar den omedelbara gemenskap som kan uppstå mellan kattälskare, som direkt känner igen och uppskattar varandras delade kärlek till dessa gåtfulla varelser.
Skriv pitchen
Innan du börjar skriva din roman, reducera din story till en eller max två meningar. Pitchen hjälper dig. Idén blir ofta mer framgångsrik om du skapar en pitch baserad på intrigen. Förlagen vill inte ha en idé, de vill ha en pitch.
Om din pitch inte har rätt element, har du ingen berättelse. I pitchen bör framgå svar på följande frågor:
- VAR utspelar sig storyn?
- VEM är huvudkaraktär?
- PROBLEM – VILKA problem ska karaktären lösa/möta?
- MÅLGRUPP?
Om du inte kan pitcha din roman, har du inte funderat tillräckligt. Du kanske missar någon ingrediens i den eller någon spännande intrig.
Förlagen vill veta om de ska investera.
Berättelsen MÅSTE innehålla konflikter
Utan konflikter, blir inte din berättelse intressant. Kanske undviker du konflikter i ditt dagliga liv, men de MÅSTE vara huvudsyftet i din roman. Även i en komedi ska det finnas konflikter.
Utan konflikter – ingen humor. Konflikter gör att kärleken gror – viktigt i en romance-roman. Konflikten är inte en udda situation eller tillfällig akut händelse.
Läsaren vill alltid veta vad som ska hända efter nästa sida.
Konflikterna är essensen i en bra roman. Hjälten i romanen vill något (önskan) såväl som hen behöver något. Ofta är dessa (önskan och behov) hopknutna. Hjälten måste konfrontera något för att utvecklas.
Romanen ska vara en förlängning av en lång:
- Kamp – Exempel: Kampen för frihet
- Möda / Ansträngning – Exempel: Det var en ansträngning att slutföra projektet
- Svårighet – Exempel: Han hade svårigheter med matematiken
- Brottas / Kämpa – Exempel: Hon kämpade för att uppnå succén
De riktigt stora romanerna har denna ingrediens, exempelvis:
- Moby Dick
- Ringaren i Notre Dame
- Dr Jekyll och Mr Hyde
- Arsène Lupin
- Sherlock Holmes
- Gudfadern
Om du inte har konflikter i din roman, behöver du bearbeta den mer.
Säg inte JA till din karaktär – då har du ingen konflikt.
De romaner som misslyckas genom att de löser konflikten för tidigt, är många. Därför blir 90% av insända bidrag till förlagen, refuserade.
Varför misslyckas många författare?
Många stora författare väljer att lägga in konflikten redan i de två första meningarna i romanen. Läs gärna början på ovanstående framgångsrika romaner.
Notera att de krokar fast läsaren direkt.
Ett bra tips är:
- Höj insatserna
- Skärp läget
- Gör det mer spännande/allvarligt
- Överdriv
Vad är bättre än konflikter? Fler konflikter!
Kom ihåg att en bra roman INTE handlar om det vanliga. Den ska handla om något ovanligt, en engångshändelse.
Tänk på bra romaner? Vad är det som har gjort dem bra? Vad är det som fångade dig som läsare?
Just nu (när jag skriver detta), läser jag Svindlarna av Mats och Veronica Ahlstedt. De har skrivit om en ovanligt historia knuten till AI. Gripande och mycket intressant.
I romanen David Copperfield av Charles Dickens mister David sin mor och blir skickad till ett barnhem där han svälter.
De succéfulla romaner har alltid karaktärer som bestiger någon form av berg för att genast finna ett nytt berg framför sig.
Lycka till!
Monica