Veckans historia – Roboten

Veckans historia – Roboten

Mannen bestämde sig för att köpa en robot. Den var inställd på att ge alla som ljuger en örfil.

Vid middagen tänkte mannen att han skulle testa roboten.

― Vad har du gjort idag, frågade han sonen.

― Jag har varit i skolan, svarade sonen.

Roboten gav honom en rejäl örfil.

― OK, svarade sonen lite skamset och harklade sig. Jag har kollat på filmen ET hos en kompis.

Han får på nytt en rejäl örfil.

― Ja, ja, snyftar han. Det var en p-rulle.

Pappan skriker till sonen:

― När jag var i din ålder visste jag inte ens vad porr var för något.

Roboten ger då pappan en rejäl örfil.

Mamman skrattar så tårarna sprutar.

― Det märks att han är din son, flinar hon.

Då får även hon en rejäl örfil som färgar kinden röd.

 

Trevlig dag!

Monica

Vad behöver du lära mer om skrivandets konst?

Vad behöver du lära mer om skrivandets konst?

Själv behöver jag sakta ner tempot i vissa scener. Övar på att fördjupa scenerna. Till min hjälp har jag en analys i Excel, utvecklad av mig och baserad på mina tre gurus.

Mina tre gurus är:

  • Joseph Campbell (Hjältens resa)
  • Shawn Coyne (Story Grid)
  • Larry Brooks (Story Engineering)

Baserat på deras metoder har jag skapat denna unik mall för djupanalys av manus vid redigering. Den analysen finns att hämta om du har köpt fackboken Redigera framgångsrikt.

Det är en konst att stanna upp i en viktig scen och fånga ögonblicket. Att ge tyngd åt historien och byta tempo.

Jag brukar skriva upp varje scen och sedan analysera den. Baserat på antalet tecken i scenen, kan jag sedan utveckla och fördjupa de scener som är korta. Jag tillåter mig att tänka ”Vad uppstår om jag dröjer mig kvar i skeendet?”

Här ser du början av min analys. OBS att den är mycket djupare för varje scen.

Första scenen ovan, som handlar om Mia, var från början väldigt kort. Därför stannade jag kvar och utvecklade den så att den blev dubbelt så lång. Tanken var att scenen skulle introducera karaktärerna och fungera som en krok som fångade läsaren.

Jag går således igenom scen för scen. Passar på att korta ner de längre scenerna och utveckla de kortare.

Detta är mycket givande, vilket jag ofta har hört av lektörer och redaktörer som sagt att mina manus är välarbetade.

Lycka till!

Monica

 

Skrivtips: Tempot, första meningen, bakgrundshistorien och beskrivningen

Skrivtips: Tempot, första meningen, bakgrundshistorien och beskrivningen

Din roman bör börja på första sidan. Givetvis är vi olika i vår tolkning och jag har många gånger fått kritik för att någon inte förstår vad jag skrivit inledningsvis. Detta är synnerligen bra tips för oss författare. Låt testläsare och lektörer ge dig synpunkter framför allt på inledningen till din roman.

Tempot ska driva handlingen framåt. Inkludera endast relevant text. Stryk onödig text. Allt du skriver, måste ha ett mål.

Det viktigaste budskapet ska komma i de första meningarna i din story. Du måste, som författare, börja med att skapa känslor som läsaren inte kan släppa. Den första sidan i romanen ska innehålla en rörelse, där läsaren förstår att någonting ska hända eller att något saknas. Låt de första meningarna driva läsaren in i berättelsen. Få läsaren att fundera över vad som ska hända.

Själv fick jag skriva om första kapitlet i min kommande roman ”Mamma låt mig leva” för att tydliggöra de första meningarna. Så här börjar nu min roman:

”Mia satte handen för munnen. Nej, nej, det fick inte vara sant. Inte igen. Världen gungade och med en djup suck rusade hon in på närmaste toalett.

Hjärtat bankade, andetagen var ytliga och panikartade. Hon ryckte upp locket på toaletten och sjönk ihop, flämtande. När hon kikade i trosorna, kom tårarna. Blodet var en brutal bekräftelse, en förbannelse hon inte längre orkade bära. Ännu ett missfall. En dröm som dog innan den fått en chans att bli verklighet.”

Låt de första meningarna vara simpla så att alla läsare kan hänga med.

Bakgrunden kan hjälpa läsaren att förstå karaktärerna. Allt som har hänt innan själva berättelsen startar, är bakgrund. Men läsaren är ofta ointresserad av bakgrunden. De vill läsa om vad som händer och fundera på slutet – inte bakgrunden. Bakgrunden kan också sänka tempot i historien.

Undvik beskrivningar!

Lycka till!

Monica

 

Citat-rätten

Citat-rätten

Vad innebär egentligen rätten att citera?

Här får du några ledtrådar.

Citat-rätten innebär att du får citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet. Eftersom lagtexten inte anger någon bestämd gränsdragning måste en bedömning göras från fall till fall. Citat-rätten gäller muntligen och skriftligen.

Det är tillåtet att återge delar ur veck som hjälpmedel i den egna framställningen. Exempelvis när de bidrar till att understryka det egna ställningstagandet, belysa ett påstående, eller granska eller kritisera ett annat verk.

Ett citat som används i syfte att göra den egna framställningen mer läsvärd, är inte tillåtet. Det utgör ett upphovsrättsintrång.

Själv försöker jag alltid fråga i förväg om jag får citera en viss person. Exempelvis har jag inlett en av mina romaner med en dikt som jag fått förtroendet att använda.

 

Lycka till!

Monica

 

Ett evigt mörker av Mikael och Carola Ressem – recension

Ett evigt mörker av Mikael och Carola Ressem – recension

Format: Ljudbok

Inläsare: Fredde Granberg

Utgivningsdatum: 2025-02-12

Förlag: Lind & Co Förlag

ISBN: 9789189807631

Recensionsex: Nej

Typ av bok: Kriminalroman

Hur fångade inledningen mig: Omgående fångad.

Uppläsare: Härlig uppläsarröst.

VILKEN är själva handlingen: Se informationen nedan från nätet.

Intrigerna: Dramatiska

Miljöbeskrivningarna: Fina

Dialogerna: Driver handlingen framåt

Gestaltningen: Bra

Baksidestexten – tagen från nätet

”Den tidigare kriminalkommissarien Birger Andréasson åker med sin son Patrik till skidorten Idre i norra Dalarna. Tanken är att han ska få några veckors avkoppling och ta upp sitt författarskap. Direkt efter ankomst blir Patrik vittne till ett bråk mellan en man och en kvinna på den lokala affären. Senare samma natt väcks han och Birger av att kvinnan från butiken dyker upp i deras hus. Hon har blivit misshandlad och berättar att hon nyss dödat sin man. Av ägaren till huset får de reda på att det på samma plats tio år tidigare skett ett fruktansvärt brott. Ju mer Patrik och Birger dras in, desto tydligare blir det att det finns ett samband mellan det som inträffade då och vad som sker nu. Frågan är bara vad som egentligen hände?”

Mest positivt

Spännande kriminalroman som förhöjdes av inläsarens behagliga röst.

Minst positivt

Möjligen att jag inte läst tidigare böcker av Mikael Ressem. 😉

Några valda texter ur boken

Som jag brukar, för att du ska få en uppfattning om författarrösten, brukar jag dela utvalda texter ur boken. Det kan jag inte göra denna gång eftersom det var en ljudbok.

Summering

Jag gillade den här boken och ger den 4 av 5 pennor. Rekommenderas varmt!

Vid pennan

Monica

 

Fisksoppa med potatis, champinjoner, lax, hummer och räkor

Fisksoppa med potatis, champinjoner, lax, hummer och räkor

Idag bjuder jag på en god fisksoppa.

Krämig fisksoppa blir extra matig med potatis, champinjoner och räkor. En bit bröd är gott till.

Ingredienser

400 g lax och hummer

salt och peppar

400 g potatis

200 g champinjoner

4 salladslökar

smör till stekning

5 dl blandad buljong av tärning eller konc fond (hummer)

3 dl vispgrädde

100 g skalade räkor

1 dl hackad storbladig persilja

Ev kajennpeppar

Serveringsförslag: Bröd (nybakta frallor)

 

Gör så här

Dela fisken i mindre bitar, ca 2×2 cm, salta och peppra och låt ligga.

Skölj och tärna potatis och champinjoner, skiva salladslöken. Fräs potatis och champinjoner nästan mjuka i en kastrull med valfritt matfett. Tillsätt salladslöken och fräs några minuter till.

Häll på buljong och låt koka upp. Tillsätt grädde. Låt sjuda i 10 minuter. Smaka av med mer salt och peppar.

Lägg ner fisken i kastrullen. Sjud tills fisken är klar, ca 5 minuter.

Vid servering, lägg räkor, hummer och hackad persilja på toppen i tallriken. Krydda gärna med kajennpeppar för extra sting.

En bit bröd är gott till.

Smaklig måltid!

Monica

 

Veckans historia – Informationstavlan

Veckans historia – Informationstavlan

Några kvinnor och män stannade framför en informationstavla vid köpcentret.

På tavlan stod det:

”Det tar sju (7) sekunder för maten att passera magsäcken.
Ett enda hårstrå kan bära ca tre (3) kg.
Längden på en penis är tre (3) gånger längre än tummen.
Lårbenet är hårt som betong.
Kvinnans hjärta slår snabbare än en mans och hon blinkar dubbelt så ofta.”

Kvinnorna läste texten och fortsatte promenaden.

Männen stod kvar och stirrade på sin tumme.

 

 

Trevlig dag!

Monica

Glassplitter?

Glassplitter?

Veckans effektivitetstips:

Så här plockar du upp ett krossat glas utan att skära dig!

Hopplöst att tappa glas i golvet. Glas sprider sig när det krossats. Jag har försökt sopa upp men det är ständigt några små korn kvar, av de miljoner glassplitter.

Lokalisera glassplittret

Börja med att lokalisera vart splittret har hamnat. Ett smart knep är att släcka lamporna och lysa med en stark ficklampa. Glaset kommer då att reflekteras och du ser vart splittret är.

Städa med en brödskiva

Att plocka upp de små delarna kan vara ganska besvärligt och har du otur kan du skära dig. Det smartaste sättet är faktiskt att använda sig av ett vanligt rostbröd. Själv brukar jag ha Rosta i frysen. Ta fram det och tina det snabbt, exempelvis i mikrovågsugnen.

Ett rostbröd fungerar som en svamp. Badda på glasskärvorna och de fastnar i brödet.

På så sätt slipper du skära dig!

Monica

 

 

Skrivtips: Om din författarröst är otydlig …

Skrivtips: Om din författarröst är otydlig …

Du känner dig inte tillfreds med vem du berättar historien för och varför. Kanske har du missat att tänka på rätt målgrupp. Rösten ändras när du skriver. Ibland använder du blommig prosa och går sedan över till hemingwayskt, enkelt språk.

Du är inkonsekvens i ordvalet, men kämpar för att låsa fast allt som känns sammanhängande genom skrivandet.

Tips för att skapa din författarröst – övning

Det tar tid att hitta din röst. Börja med att läsa mängder av böcker av din favoritförfattare. Fundera över varför just den författaren tilltalar dig.

Ta sedan bitar av den författarens text och skriv om dem på kammaren med dina egna ord. Du ska inte delge någon detta. Det är enbart övningar för att du ska hitta din röst.

Lycka till!

Monica

Skrivtips: Texten är inte trovärdig

Skrivtips: Texten är inte trovärdig

Du kämpar för att välja rätt detaljer för att beskriva berättelsens värld. För att få den att kännas verklig och levande. Kanske fortsätter du att lägga till mer och mer, osäker på när du har lagt in tillräckligt. Världen känns verklig för dig, men du är inte säker på om den landar hos läsaren på rätt sätt.

När du skriver kämpar du med att väva samman utläggningen, dialogen och handlingen. Du oroar dig för att du inte ger dina läsare tillräckligt med information. Kanske väljer du att öppna en ny scen eller stoppa i handlingen och dumpa all information på läsaren på en gång, i texten. Sedan oroar du dig för att göra ditt skrivande tråkigt igen.

Tips för att bli trovärdig

Du måste ha med karaktärer som har både goda och mindre goda sidor. Gör personlighetstester på dem, för att få dem trovärdiga.

Ett annat tips är att skriva ditt manus så som mallen för ett gott filmmanus. Då brukar det bli så mycket bättre.

Lycka till!

Monica