Skip to content
Effektivitet, Marknadsföring, Processer och instruktioner

Använder du opt-in-formulär och speciella sidor med erbjudande på din webb?

Använder du opt-in-formulär och speciella sidor med erbjudande på din webb?

Tänk på vikten av tacksida, dvs ofta skickar jag ut ett TACK till de som svarat på något.

Som barn lärde jag mig tre viktiga saker:

  1. Att hälsa artigt
  2. Att säga förlåt
  3. Att säga TACK

Artighet i alla former brukar uppskattas. Själv förväntar jag mig det, även om det inte alltid är så att jag får det.

Tänk på att tacksamhet kan vara grunden för din försäljningstratt via sidan. Du kan bygga upp en sluten TACK-sida som du hänvisar till när dina följare/läsare svarar på din opt-in.

Så här kan du hantera dina kunder bättre

  1. Börja med ett övertygande välkomstmeddelande
  2. Skapa sedan auktoritet och värde för kunden
  3. Med empati kommer du långt
  4. Presentera ditt erbjudande
  5. Låt kunden få välja “Ja” eller “Nej”

Så här bör du tänka när du ska skapa en webbsida på kortast möjliga tid

  1. Börja ALLTID med planeringen
    Att skapa och kreera innebär att skissa på exakt VAD du vill säga. Det är lika viktigt att skapa en plan för din sida som att göra en plan för att skapa film eller böcker.
    Skapa en mindmap som synliggör uppbyggnaden av dina undersidor. På min blogg, exempelvis, är huvudmenyn sidor som är ledande:

    Start/Blogg-sidan är alltid dagens blogginlägg. Under respektive huvudsidor finns (om det syns en pil) undersidor. Dessa bör du åskådliggöra med en mindmap.
    Mina huvudsidor är:

    1. Utbildningar
    2. Föreläsningar
    3. Böcker
    4. Webbradio
    5. Kundreferenser
    6. Kontakt
    7. Information om mig
    8. Sluten medlemssida för vissa av mina deltagare
  2. Skapa en strategi!
    1. VAD är målet och syftet med din webbsida?
    2. HUR kommer du att veta att din sida blir en succé?
    3. Är sidan din huvudsida eller en undersida för ett projekt, en bok, en workshop/föreläsning eller något liknande?
    4. VAD vill du att dina följare/läsare ska göra efter att de läst/sett din sida?
    5. VILKEN information vill du dela med läsaren?
    6. HUR ska du mäta och analysera din sida?
  3. Beställ din domän!
    Det är lämpligt att tänka ut i förväg vilket namn du ska ha på din domän. Jag rekommenderar dig att antingen ha ditt företagsnamn eller ditt eget namn på sidan. Själv har jag ett antal domäner med namnet Monicaiveskold respektive Resultat-direkt. Här kan du se två av dem:
    https://www.monicaiveskold.se/
    https://resultat-direkt.se/
  4. Tänk på hastigheten och säkerheten för din sida!
    Du bör mäta hastigheten vid flera tillfällen per månad. Använd plug-ins för din säkerhet. Detta berättar jag mer om i min onlinekurs ”Skapa en professionell webbsida”.
  5. Glöm inte sökmotoroptimeringen!
    Läsarna kräver högkvalitativa, mycket relevanta resultat för sina sökfrågor. Sökmotorer är smarta – men inte perfekta. Ju mer du optimerar, desto mer trafik får du.

Med dessa tips önskar jag dig lycka till med byggnationen av din webbsida.

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *