Marknadsföring med AI – sex tips
Marknadsföring med AI – sex tips
Jag använder AI dagligen. Dels för slutredigeringen (när jag redan lagt enormt med tid på redigeringen – oftast under 17 rundor), dels för marknadsföringen.
Detta behöver du tänka på om du vill använda AI för marknadsföring.
- Förbättra teamets tekniska färdigheter genom att använda AI
Ingrediensen för AI och marknadsföring handlar om att behärska ingenjörskonst. Genom att konstruera korrekta, kontextuellt uppmaningar ger AI dig/er den nödvändiga informationen om uppgiften, sammanhanget och önskad utdata. - Skapa engagerande innehåll för sociala medier
Genom att integrera AI med dina marknadsföringsstrategier kan du och ditt team blåsa nytt liv i sociala kampanjer. - AI-assisterad marknadsanalys
Din marknadsföringsstrategi behöver en 360-graders bild av inte bara dina styrkor, utan även dina konkurrenters. Recensioner, kundfeedback och konkurrenters analys – samla in kritiska insikter.
Exempelvis bad jag AI skapa en analys baserad på min roman PORTEN TILL FRIHETEN.
Detta svar fick jag:
Recensioner för ”Porten till Friheten” vs. Konkurrenter:
Styrkor: Unik berättarstil, engagerande karaktärer, djupgående tema.
Svagheter: Kanske mindre känd än konkurrerande titlar, vilket kan påverka synligheten.
Rekommendationer: Fokus på marknadsföring och öka synligheten genom bokmässor och onlineplattformar. - Stärk din webbplats
Webben är ditt varumärkes ansikte utåt, och att hålla den fräsch, engagerande och informativ är avgörande.
Givetvis kan du även analysera andra webbplatser inklusive konkurrenternas. - Öka e-postkonverteringar med AI
Trots framväxten av sociala medier har e-postmarknadsföring fortfarande den största kraften för att öka ditt varumärkes tillväxt.
Ett sätt är att be AI om rubriceringar för kommande utskick. - Undvik skräppostfilter
Oavsett hur övertygande ditt e-postinnehåll och dina uppmaningar är, är deras effektivitet kraftigt begränsad om de inte når den avsedda målgruppen. För att dra nytta av dina noggrant utformade e-postmeddelanden är det första kravet att undvika spam-filter.
Lycka till med marknadsföringen!
Monica