Att skriva är hårt arbete
Att skriva är hårt arbete
Oavsett om du är nybörjare eller har hållit på i decennier är det svårt att skriva bra. Jag har skrivit och publicerat 71 fackböcker, två romaner, två barnböcker och ca 30 noveller i antologier, och jag arbetar fortfarande dagligen för att förbättra mig. Att skriva är livslångt lärande.
Du blir inte en bra skribent över en natt. D utvecklas eller stagnerar. Kanske saknar ditt skrivande kraft. Eller så har du kört fast. Ge inte upp! Med hjälp har ditt budskap fortfarande potential att nå ut. Mina böcker kan hjälpa dig att förbättra ditt skrivande.
- Sträva inte efter att skriva en bästsäljare
Det är det sista jag tänker på när jag börjar en ny roman. För att ha någon chans till framgång måste mitt manuskript komma från min passion att skriva, ett överflöd av det jag verkligen bryr mig om. Jag har ingen kontroll över marknaden, försäljningen, recensionerna och annat. Allt jag kan kontrollera är hur mycket av mig själv jag är villig att investera i ett skrivprojekt. Vad är din passion? Vad driver dig? Skriv om det. Din passion kommer att hålla dig vid tangentbordet och motivera dig när skrivandet blir tufft – och om du gör det rätt blir det så.
- Tänk alltid först på läsare
Skriv “Tänk först på läsaren” på en lapp och sätt den där du kan se den medan du skriver. Ditt enda jobb är att berätta en så fängslande historia att din läsare försvinner in i den från början. Behandla dina läsare som du vill bli behandlad och skriv vad du själv skulle vilja läsa. Det är den gyllene regeln för skrivande. Ge aldrig upp, trötta aldrig ut. Sätt alltid läsaren först.
- Undvik utfyllnad
Det är en term vi använder för allt skrivande som stoppar en berättelse genom att börja med något annat än det bra. Klipp bort uppbyggnaden, beskrivningen, miljön, filosoferandet och kör igång med berättelsen. Du kan alltid lägga in resten i handlingen, allt eftersom.
- Visa, säg inte (gestalta!)
Att berätta matar dina läsare istället för att låta dem dra sina egna slutsatser. Att visa/gestalta utlöser deras inre biograf.
Berättande: Det var sen höst.
Visande: Löv knastrade under hans fötter.
Berättande: Det var kallt.
Visande: Han knäppte högre upp kragen och vände ansiktet från den bitande vinden.
“Säg inte att månen skiner; visa mig glimten av ljus på krossat glas.”
citat av Anton Tjechov
- Undvik att berätta vad som inte händer
“Han svarade inte.”
“Hon sa ingenting.”
“Rummet blev aldrig tyst.”
Om du inte säger att det hände, kommer vi inte att anta att det gjorde det.
- Introducera tidigt huvudkaraktären, med namn
Det största misstaget nybörjarskrivare gör är att introducera huvudkaraktären för sent. Som regel ska hen vara den första personen på scenen.
- Utnyttja läsarens fantasi
Har du någonsin undrat varför romanen alltid är bättre än filmen? Inte ens Hollywood, med all sin kreativitet och högteknologiska förmåga, kan konkurrera med vår fantasi. Ge din läsare tillräckligt med information för att engagera fantasin och gör henom till en partner i upplevelsen, inte bara en åskådare.
- Kortfattad dialog
Om du inte vill avslöja karaktären som ett geni eller en skrytmakare, korta ner dialogen. Självklart skulle du inte återge ett samtal på samma sätt som ett rättegångsprotokoll med upprepningar och till och med “ah”, “öh” osv. Se hur mycket du kan kapa samtidigt som du förmedlar samma sak. Så här:
- Original:
“Hej, hur mår du?”
“Jag mår bra, tack. Och du?”
“Jag mår också bra. Vad gör du i dag?”
“Inte mycket, bara slappar.” - Kortare version:
“Hej, hur mår du?”
“Bra, tack. Du?”
“Bra. Slappar du?” - Eller ännu hellre: Skippa detta tjafs! Helt onödig dialog, enligt mig.
Detta betyder inte att din dialog måste vara hackig – bara klipp bort det överflödiga. Du kommer att bli förvånad över hur mycket mer kraftfull din dialog då blir.
- Utelämna onödiga ord
Mindre är mer. Fokusera, fokusera, fokusera. Även här kommer du att upptäcka att raderingar nästan alltid ökar kraften.
- Visa, berätta inte om karaktären
Istället för att berätta att en karaktär är modig, visa det genom henoms handlingar.
Exempel:
Berättande: Hon var modig.
Visande: Hon kastade sig framför bilen för att rädda katten.
Använd starka verb. Verben driver handlingen framåt. Istället för “gå”, använd “småspringer” eller “lunkar”.
- Använd aktivt istället för passivt språk
Korrigera passiv sats genom att byta ut passiva verb.
Passivt: Festen planerades av Jill.
Aktivt: Jill planerade festen.
Passivt: Boken lästes för barnen av läraren.
Aktivt: Läraren läste boken för barnen.
Att undvika passiv röst kommer att skilja dig från många av dina konkurrenter. Och det ökar tydligheten.
- Undvik tillskrivande manér
Låt personer säga saker, inte andas ut, gapa, skratta, grymta, snarka, svara, kontra, utropa eller deklarera dem. Ibland viskar eller skriker eller mumlar människor, men låt ditt ordval antyda om de muttrar etc.
Om det är viktigt att de suckar eller skrattar, separera handlingen från dialogen:
Jim suckade.
“Jag orkar inte mer.”
OBS! Alla dialoger på egna rader!
- Undvik “började att…”
…skratta, eller gråta, eller skrika, eller springa. Människor börjar inte bara göra saker. De gör dem. Säg bara:
Han skrattade, hon grät, Fred skrek, Traci sprang…
- Eliminera klyschor
Och inte bara ord och fraser. Utröna även klyschor, som:
- Att börja din berättelse med att huvudpersonen vaknar
- Att ha en karaktär som beskriver sig själv medan hen står framför en spegel
- Att ha framtida kärleksintressen som bokstavligen stöter på varandra när de träffas första gången
- Att ha ett skott som brakar av, bara för att skytten ska vara en överraskande tredje part som dödar den som hade övertaget över hjälten
- Att ha den till synes döda, medvetslösa eller oförmögna skurken återvända till livet just när läsaren trodde att hjälten äntligen hade räddats. Undvik dröm-klyschan. Det är okej att låta människor drömma, men eliminera den fruktansvärda klyschan att spela upp en hel skrämmande scen och sedan överraska läsaren genom att låta karaktären vakna. Det har använts till döds och tar luften ur din berättelse.
- Undvik också hjärt- och andningsklyschor: bultade, rusade, dundrade, hamrade, häpnade, andades häftigt etc.
Om du skildrar den skrämmande situationen övertygande nog behöver du inte berätta för läsarna något om din karaktärs hjärtslag eller andetag. Läsarna bör uppleva det själva.
- Undvik direkt språk
En Hollywood-term för skrivande som speglar verkligheten utan att föra berättelsen framåt är direkt språk, det vanligaste misstaget jag ser i skrivande. Eliminera banaliteter etc.
- Undvik orden upp och ner – om de inte verkligen behövs
Han riggade [upp] enheten.
Hon satte sig [ner] på soffan.
- Ge dina läsare uppskattning
De förstår mer än du tror. Exempel:
“De gick genom den öppna dörren och satte sig mittemot varandra på stolar.”
Om de gick in och satte sig, kan vi anta att dörren var öppen, riktningen var neråt och – om inget annat sägs – att det fanns stolar.
Så du kan skriva:
“De gick in och satte sig mittemot varandra.”
- Använd kraftfulla verb
Har du någonsin undrat varför en annars grammatiskt korrekt mening ligger där som en död fisk?
Din mening kan vara full av adjektiv och adverb som dina nära och kära beundrade i ditt skrivande när du var barn. Men meningen fungerar inte.
Motstå impulsen att förklara. Undvik att använda försiktiga verb som “log lite”, “skrattade nästan”, “rynkade pannan lite” osv. Karaktären antingen ler, skrattar, rynkar pannan eller gör inget.
Undvik verb som “är”, “bli”, “vara”, “var” osv.
Inte: “Det var en man som stod på tågperrongen.”
Utan: “En man stod på tågperrongen.”
- Underskatta inte din research
Även om fiktion, per definition, är påhittad, måste den vara trovärdig för att lyckas. Även fantasier måste vara logiska.
När läsaren väl har accepterat din premiss måste det som följer vara logiskt. Effektiv research är nyckeln till den specificitet som krävs.
Noggranna detaljer ger smak och äkthet. Få detaljer fel, och din läsare förlorar förtroendet – och intresset – för din berättelse.
Det väsentliga:
- Konsultera atlaser och världsalmanackor för att bekräfta geografi och kulturella normer och hitta karaktärsnamn som stämmer överens med miljö, period och seder. Om din mellanösternkaraktär visar någon tummen upp, se till att det betyder samma sak i hans kultur som i din.
- Online- och tryckta uppslagsverk
- YouTube och sökmotorer online kan ge tiotusentals resultat
- En synonymordlista, inte för att hitta det mest exotiska ordet, utan för att hitta det normala ord som ligger på tungan
- Personliga intervjuer med experter. Människor älskar att prata om sitt arbete, och ofta leder sådana konversationer till fler berättelseidéer. Och kom ihåg, researchdetaljer bör användas som krydda. Gör det inte till huvudrätten – det bör vara själva berättelsen.
- Bli en hänsynslös självredaktör
Redaktörer kan avgöra inom två sidor om ett manuskript är värt att vidare överväga. Det låter orättvist, och kanske är det så. Men det är en verklighet som vi författare måste möta.
Lär dig att aggressivt självredigera med hjälp av verktyg jag har gett dig i min bok REDIGERA FRAMGÅNGSRIKT. Skicka aldrig in något som du inte är helt nöjd med.
- Utveckla tjockt skinn
Varje publicerat verk är en duett mellan redaktör och författare, inte en soloföreställning. Lär dig ta kritik, särskilt från professionella som står på din sida och vill att du ska lyckas.
- Bli en glupsk läsare
Din karriär som författare kan ta slut innan den ens börjat om du inte avsätter tid till att läsa. Du kommer inte att hitta tiden – du måste skära ut den från ditt hektiska schema. Det kan verka omöjligt med ditt upptagna liv, men hur gärna vill du bli en publicerad författare? Författare är läsare. Bra författare är bra läsare. Stora författare är fantastiska läsare.
- Låt inte rädsla för misslyckande stoppa dig
Även de mest framgångsrika författarna är rädda för att det finns för mycket konkurrens och att de inte är tillräckligt bra. De har rätt! Så försök inte övervinna den rädslan. Omfamna den. Den är giltig! Låt den istället motivera dig att göra ditt bästa arbete. Varje gång.
Du kan bli bättre på att skriva
Jag har ägnat det mesta av mitt liv åt att coacha människor (även författare), eftersom jag älskar att ge tillbaka allt jag lärt mig och se dem lyckas. Att öva på ovanstående tips kommer inte att göra dig till en framgång eftersom skrivande är ett svårt, utmattande och tidskrävande arbete. Och om det inte är det, gör du det förmodligen inte rätt. Men all den ansträngningen är värd det.
Drömmare pratar om att skriva. Författare skriver. Så ge inte upp.
Innan du vet ordet av det kanske du upptäcker att du blir en bättre författare.
Läs gärna mina böcker i ämnet. Det finns flera. Här är länkar till några av dem:
Börja skriva framgångsrikt:
https://bokshop.bod.se/boerja-skriva-framgangsrikt-monica-iveskoeld-9789179690380
Planera ditt skrivprojekt:
https://bokshop.bod.se/planera-ditt-skrivprojekt-monica-iveskoeld-9789180577625
Redigera framgångsrikt:
https://bokshop.bod.se/redigera-framgangsrikt-monica-iveskoeld-9789177855798
Handbok för textproduktion:
https://bokshop.bod.se/handbok-foer-textproduktion-layout-design-och-formgivning-monica-iveskoeld-9789176998892
Vill du läsa mina romaner, har du länkar till dem här:
Elvira och Stig:
https://bokshop.bod.se/elvira-och-stig-monica-iveskoeld-9789180577045
Lycka till!
Monica