Utveckla och utmana dig och ditt skrivande!

Utveckla och utmana dig och ditt skrivande!

Jag anser att fokus för skrivövningar bör vara scenen. Om du inte konsekvent kan skriva fantastiska scener som håller läsarna engagerade och vänder blad, är det ingen idé att skriva. När du väl har koll på scenskrivande, vad händer då? Ska du skriva en roman?

Tänk: ”Nu när jag kan skriva 1500 ord … ska jag skriva 100 000!”

Det finns den berömda sexordsnovellen och tekniskt sett kan en novell innehålla 20 000 ord.

🎬 Var ska du börja?

Längre verk är svårare eftersom du försöker göra scenen övertygande. Du måste föra historien framåt samtidigt som du behåller läsarens uppmärksamhet. Jag föreslår:

  1. Utveckla temat
  2. Kartlägg de globala fem budorden för berättelsen.
  3. Skriv en scen för vart och ett av de fem budorden.

Detta bör hamna någonstans mellan 5 000 och 8 000 ord. Tillräckligt många för att utmana dig bortom en enda scen, men tillräckligt kort för att du fortfarande kan iterera och bli bättre.

1   Utveckla temat

Innan du skriver, bestäm vad temat för din berättelse ska vara. Inte handlingen – den djupare meningen. Vilken insikt vill du att läsarna ska få?

Hitta ditt tema

Temat för din berättelse bör vara något djupt om hur världen fungerar eller hur människor beter sig. Det är lärdomen genom erfarenhet som du vill dela med andra. Några frågor som hjälper dig att hitta temat:

  • Vilken tro har du som andra kanske inte håller med om?
  • Vad har du lärt dig den hårda vägen?
  • Vad önskar du att du hade förstått tidigare i livet?
  • Vilket mönster har du lagt märke till i mänskligt beteende?
  • Vilken motsägelse i livet fascinerar dig?

Gör ditt tema specifikt

Några exempel nedan. Rött är OK, gult är bra men grönt är perfekt.

🔴 Börja: ”Kärlek är viktig”

🟡 Bättre: ”Föräldrakärlek är komplex”

🟢 Perfekt: ”Bra föräldraskap handlar inte om att göra allt rätt, det handlar om att visa din kärlek när du behövs som mest.”

🔴 Börja: ”Människor kan vara grymma”

🟡 Bättre: ”Grymma tonåringar härrör från osäkerhet”

🟢 Perfekt: ”De grymmaste handlingarna kommer ofta från dem som själva har blivit skadade”

🔴 Börja: ”Förändring är skrämmande”

🟡 Bättre: ”Att gå framåt kräver att släppa taget”

🟢 Perfekt: ”Den svåraste delen av att jaga drömmar är att få människorna som vill skydda dig besvikna”

🔴 Börja: ”Vänskap är viktigt”

🟡 Bättre: ”Sann vänskap kräver uppoffring”

🟢 Perfekt: ”Ibland betyder att älska en vän att vara villig att förlora hen för att hjälpa hen att växa”

Testa ditt tema

Din sanning är klar när:

  1. Du kan ange det i en tydlig mening
  2. Det är tillräckligt specifikt för att skapa konkreta scener
  3. Du känner dig obekväm med att dela det
  4. Det kommer från personlig erfarenhet eller observation
  5. Det avslöjar något som inte omedelbart är uppenbart

Vanliga misstag i detta skede:

  • Har inget tydligt budskap
  • Försöker utforska för många teman samtidigt (detta är det vanligaste misstaget) och har inte satt avgränsningar
  • Välja ett tema som är för brett
  • Att välja en sanning som du inte tror på
  • Att göra texten för predikande eller moralistisk

För att bädda in detta i berättelsen behöver du skapa en situation där huvudpersonen tar en rad dåliga beslut som försätter hen i problem.

Koppla temat till berättelsen

När du har ditt tema måste det forma varje val du gör. Fråga dig själv:

  • Vilken typ av huvudperson skulle kämpa mest med denna sanning?
  • Vilken situation skulle tvinga hen att konfrontera den?
  • Vilket är det värsta tänkbara ögonblicket för hen att lära sig den läxan?
  • Vilka karaktärer skulle kunna representera motsatta åsikter om denna sanning?
  • Vilken inställning skulle förstärka temats inverkan?

2   Kartlägg de globala berättelseelementen

När ditt tema är vägledande för dina val kan du bygga ramverket. Berättelser handlar om förändring. Du använder de fem budorden i berättandet för att säkerställa att förändring sker.

Buden är:

  1. Uppviglande incident:
    Det är kaoset som stör huvudpersonens liv och sätter igång historien.
  2. Vändpunkt:
    Detta är ögonblicket då huvudpersonen inser att hen inte kan återgå till hur saker och ting var. Det är en avgörande förändring som tvingar hen att konfrontera historiens centrala konflikt.
  3. Kris:
    Detta är den kritiska beslutspunkten för huvudpersonen, där hen måste välja mellan två svåra alternativ som båda har intensiva för- och nackdelar.
  4. Klimax:
    Det är här huvudpersonen agerar på sitt beslut från krisen.
  5. Upplösning:
    Detta är efterdyningarna, där konsekvenserna av huvudpersonens beslut i klimax avslöjas. Den här delen avslutar berättelsen, stänger den narrativa bågen och lämnar en bestående påverkan hos läsaren.

För att de fem budorden ska fungera i din berättelse måste huvudpersonen vilja något och aktivt driva det i alla handlingar och dialoger. Detta är ett längtans objekt.

Som ett resultat av den uppviglande incidenten vill huvudpersonen ha något. Men det finns en begränsning … hen vill ha något utan att behöva ge upp eller göra något annat.

Jag formulerar det så här:

Huvudpersonen vill ha [A] utan att behöva göra [B].

Vi har alla saker som vi vill ha och inte har, oavsett om det är en ny bil eller ett kärleksfullt förhållande, och anledningen till att vi inte har dem är för att det finns en begränsning som vi antingen inte kan eller vill överkomma.

Bryt ner till scennivå

Innan du går över till att skriva scener, förstå hur globala element översätts till scenelement:

Global → Scenöversättningsguide:

  • Globalt tema → Scen visar en aspekt av temat
  • Global → Fördjupad scen tjänar den globala önskningen
  • Globala insatser → Sceninsatser bygger mot globala insatser

Till exempel, om din globala scen ”vill ha kärlek utan att riskera att bli avvisad”, kan en fördjupad scen vara ”vill krossa utan att göra bort mig inför vänner.”

3 Skriv dina scener

Skriv de individuella scenerna som ger din berättelse liv. Varje globalt bud får egen scen, men varje scen måste stå för sig själv.

Du tar vart och ett av de fem globala budorden och skriver en narrativ beståndsdel. Gör en vändande scen för vart och ett av dem.

Du måste ha ett starkt längtansobjekt och övertygande fem budord för VARJE scen.

I scenen med första incidenten måste du få till den globala incidenten, men du måste också få scenen att stå ensam.

😓 Det här är den svåraste delen av att skriva en längre berättelse.

Att hålla makroelementen i rörelse samtidigt som varje rad är tillräckligt övertygande så att läsaren förblir engagerad och vänder blad.

Checklista för att skriva en scen

För varje scen, verifiera:

  • Längd: Sikta på 1 000-1 600 ord per scen
  • Tempo: Börja sent i handlingen, avsluta tidigt
  • Insatser: Tydliga konsekvenser för framgång/misslyckande
  • Tydlighet: Läsaren vet alltid vad huvudpersonen vill ha
  • Syfte: Scenen flyttar både lokal och global historia framåt
  • Tema: Scenen avslöjar eller testar berättelsens sanning

Felsökning av vanliga problem

  1. Scenen känns frånkopplad
    1. Kontrollera om den lokala scenen tydligt relaterar till den globala
    2. Se till att temat finns i karaktärsvalet
    3. Leta efter sätt att återspegla globala insatser
  2. Tempoproblem
    1. Radera beskrivning som inte tjänar berättelse/tema
    2. Starta texten närmare den hetsande incidenten
    3. Avsluta så snart upplösningen är klar
  3. Svaga insatser
    1. Gör konsekvenserna omedelbara
    2. Lägg till ett personligt element till misslyckandet
    3. Höj kostnaden för framgång
  4. Förlorad Global scen
    1. Granska hur scenen utvecklas globalt
    2. Lägg till referenser till globala insatser
    3. Koppla scenkris till tema

Slutlig berättelsechecklista

Innan du betraktar din berättelse som färdig, verifiera:

  • Varje scen är tydlig och har de fem budorden involverad
  • Temat förekommer i varje beslut
  • Global storyprogression är tydlig
  • Karaktärsförändring finns
  • Upplösningen håller temats löfte

📝 Anteckning om olika tillvägagångssätt

Metoden som beskrivits ovan är speciellt utformad för att hjälpa författare att överbrygga klyftan mellan att skriva enskilda scener och ta itu med längre verk. Det är inte det enda sättet att skriva en roman eller novell, och det är verkligen inte en regel du måste följa. Noveller finns i alla former och storlekar:

  • Fiction kan vara en scen på 1 000 ord
  • Den berömda berättelsen på sex ord (”Till salu: babyskor, aldrig använda”) bryter mot konventionella regler
  • Vissa noveller har mer än 15 000 ord med flera underintriger

Det viktiga är att berättelsen fungerar för dina läsare och leder dem till katarsis i slutet. Katarsis är ett begrepp som används inom psykologi och psykiatri för att beskriva en process där karaktären rensar sig från känslor som skuld, ångest, smärta, frustration, ånger eller oro.

Om du funderar på att bygga dina färdigheter systematiskt – för att ta steget från att skriva övertygande scener till att skapa längre berättelser som håller läsarna engagerade – ger den här metoden dig en konkret väg framåt. Den hjälper dig:

  • Hantera komplexitet utan att bli överväldigad
  • Ser till att din berättelse har en meningsfull förändring
  • Låter både lokala och globala berättelseelement fungera
  • Öva på de färdigheter du behöver för längre text

Tänk på ovan som ett träningshjul. När du bemästrar detta tillvägagångssätt kommer du att ha grundläggande förståelse för att experimentera med olika former och hitta ditt eget unika sätt att berätta historier.

🪨 Grunden för allt bra skrivande

Du kan studera berättelsens struktur, karaktärsbågar och handlingsutveckling i flera år, men inget spelar någon roll om du inte kan skriva övertygande scener. Tänk på det – oavsett om du skriver en novell eller en roman: Läsaren upplever din berättelse en scen i taget. Om de individuella scenerna inte får läsaren att vända blad kommer de aldrig att upptäcka dina briljanta vändningar eller karaktärsutveckling. Det är därför scenskrivning är grunden. Allt bygger på det.

De flesta skrivarkurser hoppar över denna avgörande färdighet och hoppar direkt till plotstruktur eller karaktärsutveckling, vilket gör att författare kämpar för att utföra grunderna i en övertygande scen.

Kom ihåg: Du kan inte skriva en fantastisk historia utan att bemästra fantastiska scener. Varje framgångsrik författare är tvungen att lära sig den färdigheten – nu är det din tur.

Lycka till!

Monica

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *