Använd en klassisk struktur – guide

Använd en klassisk struktur – guide

En klassisk berättelsestruktur, ofta baserad på metodiken Hjältens resa, erbjuder en beprövad ram för att skapa fängslande berättelser. Den består av en serie steg som de flesta berättelser följer.

Men här kommer några extremt viktiga punkter, oavsett vilken genre du skriver i.

Tips för struktur

Här är några riktigt bra tips, som jag gärna använder mig av:

  • Starta med en stor konflikt eller intrig redan i första scenen i din roman.
  • Gör så att konflikten/intrigen förvärras – så snart som möjligt.
  • Gör situationen så omöjlig att den är svår att lösa.
  • Gör så att hjälten vinner.

Tänk på att allt skrivande, all fiktion är som en levande organism. Den växer fram ur något och har en egen utvecklingskurva.

Hjältens resa-metoden

Här är en uppdelning av den klassiska berättelsestrukturen:

  1. Den vanliga världen:
    • Introducera huvudpersonen i hens vardag.
    • Etablera status quo och potentiella problem eller konflikter.
  2. Kallelsen till äventyr:
    • En händelse stör huvudpersonens liv.
    • De får en utmaning, uppgift eller ett äventyr.
  3. Avvisande av kallelsen:
    • Huvudpersonen tvekar eller vägrar ursprungligen att agera på detta.
    • Hen kan vara rädd, osäker eller ovillig att lämna komfortzonen.
  4. Möte med mentorn:
    • Huvudpersonen möter en mentor eller guide som erbjuder råd, träning eller magiska föremål.
  5. Överskridande av tröskeln:
    • Huvudpersonen förbinder sig till resan och lämnar den vanliga världen bakom sig.
  6. Tester, allierade och fiender:
    • Huvudpersonen står inför en serie utmaningar, tester eller prövningar.
    • Hen kan möta allierade som hjälper eller fiender som hindrar.
  7. Närmande till det inre grottan:
    • Huvudpersonen når en avgörande punkt i resan, ofta på en farlig eller mystisk plats.
  8. Prövning:
    • Huvudpersonen står inför sin största utmaning eller konfrontation.
    • Hen kan uppleva en personlig transformation eller uppenbarelse.
  9. Belöning:
    • Huvudpersonen övervinner prövningen och får belöning eller pris.
  10. Tillbakaresan:
    • Huvudpersonen börjar resan tillbaka till den vanliga världen.
    • Hen kan möta ytterligare utmaningar eller frestelser.
  11. Uppståndelsen:
    • Huvudpersonen står inför ett sista test eller en utmaning som kan avsluta resan.
    • Hen övervinner detta sista hinder och går segrande ur striden.
  12. Återvändande med elixiren:
    • Huvudpersonen återvänder till den vanliga världen med den kunskap, erfarenhet eller skatt som hen har fått på resan.
    • Hen kan använda detta för att förbättra världen eller hjälpa andra.

Kom ihåg: Även om denna struktur ger en solid grund kan du anpassa den för att passa din unika berättelse. Experimentera med olika element och hitta vad som fungerar bäst för din berättelse.

Lycka till!

Monica

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *