Effektivitet, Marknadsföring, Onlinekurser, Processer och instruktioner

Instagram och sociala medier – Tips

Instagram och sociala medier – Tips

Det finns mycket att lära gällande sociala medier. Många undrar över terminologin. Här är några tips i bokstavsordning.

Algoritmer

Innehållet sorteras efter givna regler. Dessa regler förändras ständigt – tyvärr. Algoritmen (regeln) kontrollerar olika faktorer såsom exempelvis affinitet (hur du interagerar med andra), vilken typ av innehåll du lägger in, hur mycket tid du lägger på sociala medier och vad du tittar på.

Annons

En annons kostar pengar.

Användarnamn

Det namn du väljer att använda på ditt konto.

Blockera

Du kan blockera följare och konton som du inte vill ha. Då kan de personerna inte komma åt din profil.

Flöde

Dina inlägg bildar ett flöde.

Följare

Personer som följer dig är dina följare som kan se ditt innehåll i det så kallade flödet.

Företagskonto

Du kan även skapa företagskonto. Själv har jag ett privat – monicaiveskold – på Instagram och ett företagskonto – MilordMonica. Fördelen med företagskonto är att du får statistik så snart du har 100 följare.

Gilla

Genom att i Instagram klicka på hjärtat under inlägget, visar du att du gillar det. Gör så! Då är du mer aktiv. Detta gäller även för Facebook och en del andra sociala medier.

Hashtags

En hashtag är när du lägger in brädgårdstecknet (#) före ett visst ord. På så sätt kan du – genom att använda nyckelordet – hitta en hel kategori med liknande inlägg som rör samma sak. Du får endast ha 30 hashtags på samma inlägg på Instagram.

Exempel på hashtag är #milordsonlinekurser.

IGTV

Detta är ett format för videoinspelning. Maximal längd är 60 minuter.

Insights

Insights är statistik på Instagram. Genom statisk får du information om din målgrupp, tidpunkt för optimal publicering osv.

Kommentarer

Du kan lägga kommentarer för de inlägg där du vill kommunicera med följare. För att rikta kommentaren till någon speciell person, kan du ange symbolen @ + deras användarnamn, exempelvis @monicaiveskold.

Live video

Du kan skapa en live-stream/live-video och låta dina följare se vad du gör live. Denna video kan du sedan dela i upp till en timme. Givetvis kan du även spara videon under 24 timmar – se ovan.

Lägg till konto

Du kan lägga till fler konton men observera att du då måste ha olika mailadresser till dem.

Länkade konton

Du kan länka ditt instagram-konto till ditt Facebooks-konto eller konton på Twitter, Tumblr etc.

Marknadsföra ett företagskonto

Du har knappen ”Marknadsför” som hjälper dig skapa annonser.

Post

En post är ett inlägg.

Profil

Din profil är som en webbsida på Instagram.

Push-Avisering

Du kan välja om du vill ha meddelanden när någon nämner (taggar) dig i ett inlägg.

Jag – som effektivitetskonsult – rekommenderar dig att INTE välja detta alternativ.

Spara inlägg

Du kan klicka på spara-knappen ifall du vill lägga till inlägget och sedan hitta det igen i en mapp som du skapar. Symbolen för spara på Instagram ser ut som ett litet bokmärke.

Story

Stories/händelser är innehåll som försvinner efter 24 timmar.

Söka

Du kan söka efter personer, kontor, hashtags eller platser.

Tagg

Innebär att du lägger till symbolen @ framför deras namn. Se ovan.

Tidslinje

Tidslinjen betyder Flöde, se ovan.

Tvåfaktorsautentisering

Aktivera autentisering i två steg om du vill ha ett säkert konto. Det betyder att ingen okänd enhet kan logga in utan en säkerhetskod OCH lösenord. Jag rekommenderar att du fixar detta omgående.

Lycka till med dina sociala medier!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)