Hur skapar du en bra skurk i romanen – Tips för scener
Hur skapar du en bra skurk i romanen – Tips för scener
Kanske har du en intressant idé för en av huvudkaraktärerna i din roman. Men du saknar en trovärdig, obehaglig, dramatisk skurk.
Hur skapar du en bra skurk?
Skurken lyfter din hjälte. Om du jämför med kända romaner, exempelvis:
- Utan Voldemort är Harry Potter bara en annan ung trollkarl.
- Utan Moriarty är Sherlock Holmes bara en besserwisser i en konstig hatt.
- Utan Jokern är Batman bara en rik kille med ilska och för mycket tid.
Skurken är viktig. Det är viktigt att du skapar scener där din skurk kan imponera på oss med egenheter och skrämma oss med grymhet. Att skapa en bra skurk handlar om mycket mer än att göra en karaktär till en sämre person. Vad skapar en bra skurk?
Du behöver en skurk som är lika minnesvärd som din protagonist.
6 nyckelscener för att skapa en bra skurk
I allmänhet är hjältar förutsägbara och ibland tråkiga. Det är när en elak skurk skapar kaos som den goda protagonisten har en chans att visa läsaren vem hen verkligen är. Men det räcker inte att bara peka på en karaktär och säga, “Det är den dåliga killen.” Du måste låta läsaren få lära känna dina huvudkaraktärer och förstå lite av deras beteenden. Läsaren måste tro att skurken kan slå ihjäl eller skada hjälten.
Här är sex scener som du kan använda för skurken, karaktärsberättelsebågen, den mörka sidan och annat otyg.
Scen 1: Bakgrunden
Varje skurk har en bakgrund. Ursprungshistorien hjälper läsaren att relatera till din skurk. Låt skurkens bakgrundshistoria föras fram i mitten av scenen. Låt hens mänsklighet lysa igenom och få läsarens hjärta att uppleva sina egna liv och val via skurkens synvinkel.
Om du kan göra din skurks kamp till en överdriven version av något vi alla kämpar mot i verkliga livet, kommer dina läsare att börja förstå skurken på en djupare nivå, även när det är skrämmande att göra det. Det finns inget mer skrämmande än en sympatisk skurk som läsarna kan relatera till.
Scen 2: Det första intrycket
Första intrycket är viktigt. När läsaren upplever din skurk måste det bli kraftfullt. Det är det första brottet, det första hårda ordet, den första onda blicken som kommer att sätta tonen i din roman.
Jämför exempelvis med Hannibal Lecter i När lammen tystnar. I en skrämmande scen måste agent Clarice Starling gå till ett fängelse där de mest allvarligt störda, sadistiska seriemördarna hålls. Hon passerar flera kriminella på vägen till den sista cellen som bebos av Dr Lecter. Det är inte ett monster som väntar på henne – åtminstone inte till en början. I stället ser hon en man lugnt stå i cellen, med ett artigt leende på läpparna. Hans första ord till henne blir: “God morgon.”
Det är kusligt med den här mannens nervösa uppträdande jämfört med vad hon tidigare har upplevt. Historien avslöjar att Hannibal Lecter inte bara är en missförstådd skurk utan en kriminell hjärna som begår chockerande onda handlingar och villigt äventyrar Starlings liv i processen. Det här är skurkarna som verkligen tror att det de gör är rätt, även om deras handlingar drivs av deras egon och misstroenden.
Hannibal Lecter kan vara ett av undantagen. Han är briljant, sofistikerad – och väldigt farlig. Det är en del av det som gör honom så skrämmande. Han känner till de fel han begår, och han får energi av dem.
Så planera och skriv en scen för din antagonist som kapslar in allt de står för och skiljer dem som en verkligt ond skurk. Tänk på vad som händer i scenen när läsaren först möter din skurk. Vilken progressiv komplikation förvandlar värdet i scenen från dåligt till värre? Vilken handling eller uppenbarelse visar läsaren att omgivande karaktärer inte ska bråka med den här skurken?
Scen 3: Den första konfrontationen
Den här scenen visar det ögonblick då de två rivalerna (protagonisten och antagonisten) möts. Det är som handskakningen före den politiska debatten. Det är när din skurk och hjälte möts ansikte mot ansikte för första gången, och under dessa minuter får huvudpersonen en upplevelse av hur farlig skurken verkligen är.
På grund av detta höjs insatserna. Betydligt.
Dessa avgörande konfrontationer blir bäst när skurken avslöjar en spricka i din hjältes rustning. Fram till denna punkt i berättelsen har du fått din läsare att tro att hjälten är stark men när du visar att huvudpersonen inte lätt kan besegra den här skurken, ökar spänningen.
Läsaren märker att allt inte är perfekt, och att huvudpersonen kommer att ha en hård kamp.
Att skriva om skurkar handlar inte bara om att drömma om magvändande grymheter. Det handlar om konflikten mellan två moraliska krafter. I den första konflikten måste din hjälte upptäcka att ondskans krafter är förfärliga.
Så koka ihop en fantastisk scen där makten piskar fram och tillbaka mellan de två. Om du vill skapa en minnesvärd skurk som läsarna inte kan sluta tänka på, måste du vara villig att låta din hjälte förlora … åtminstone ett tag.
Gör en lista med fem progressiva komplikationer som din hjälte möter i den här scenen medan hen kämpar mot din skurk. Rangordna dessa i intensitet från ett till fem och använd dessa i din scen som ett sätt att visa hur saker och ting blir svårare för din huvudperson.
Scen 4: Hjältens tillfälliga nederlag
Detta ögonblick är ett måste för varje berättelse. Om din hjälte blir nedslagen efter den första konfrontationen måste det finnas en scen senare där hjälten kommer tillbaka. Ingen gillar nämligen en total blåsning. Om din hjälte vinner spelet eller om det inte finns ett hot mot hens mål, kommer dina läsare att bli uttråkade. Läsaren måste veta att insatserna är höga och ifrågasätta om den här historien kommer att sluta bra.
Kom ihåg att den här scenen handlar om ett tillfälligt nederlag för huvudpersonen. För att uppnå detta är det användbart att visa en scen där en huvudperson förlitar sig på något eller misstror någon medan hen kämpar mot skurken, och på grund av detta lider en stor förlust.
Dessa scener kan bara åstadkommas utifrån en stark struktur. Du måste planera framåt och för din hjältes nederlag i förväg så att du inte “fuskar”. Om du skriver in din hjälte i ett hörn måste du känna till hens utgångsstrategi. Någonstans längs resan måste huvudpersonen ha byggt en relation, lärt sig en färdighet eller upptäckt någon hemlig kraft eller magi som gör det möjligt för hen att legitimt undkomma det öde hen befinner sig i.
Tips: När litar din hjälte på tidigare upplevelser under tiden som hen försöker bekämpa skurken? Hur misslyckas detta? Ta dig tid att skriva dagbok om en scen som håller ovanstående frågor i åtanke och visa sedan hur din huvudperson lider nederlag.
Scen 5: Monologen
Monologen är ögonblicket läsaren väntar på, ögonblicket läsaren älskar att hata. Exempelvis: James Bond är bunden till ett bord när en laserstråle långsamt kryper mot honom. Känslan av att segern är nära förestående, gör att skurken beslutar att avslöja huvudplanen. Läsaren vet att detta är ett misstag, att hjälten kommer att fly, men ändå köper läsaren det eftersom det är ett så viktigt ögonblick i berättelsen.
Det höjer inte bara insatserna i konflikten genom att ge läsaren en inblick i vad som kommer att hända om din hjälte inte klarar utmaningen. Det ger läsaren en tydlig bild av skurkens motivation. Exakt VAD vill skurken? Vem är den galna karaktären som orsakar allt detta? I monologen får vi se världen genom skurkens ögon.
Tänk på att skurkens monolog har blivit välkänd, så gör innovativa val när du skriver den här scenen.
Vad vill din skurk säga till huvudpersonen? Vad är det som skurken vill ha, och hur avslöjas detta i den här scenen genom en monolog?
Tips: Gör gärna en personlighetstest för att få fram vilket konfliktmönster din skurk har. (Du kan läsa mer om detta i min kommande bok ”Skriva spänning”.) Att bli familjär med den här scenen hjälper dig att förstå alla motiv som skurken har i varje scen efterhand som de dyker upp. Om du inte känner till den här scenen i din bok, skriv den före alla andra. Det kan hjälpa dig att räkna ut hur alla andra scener faller på plats!
Scen 6: Ögonblicket där allt löses upp
Endast de allra bästa skurkarna finns i dessa scener. Det är då läsaren leds att tro att skurken kan förändras. Det kanske bara varar en bråkdels sekund men i den här scenen övertygar skurken läsaren om att det kan finnas en chans att karaktärerna kan lösa problemen.
Om din skurk kan lura läsaren, kommer läsaren att älska din roman. Karaktärerna kommer att kroka fast läsaren och hålla fast vid hens uppmärksamhet.
I din bok, vad kan få din skurk att vilja lösa konflikten? Hur uppmärksammas läsaren på den här möjligheten, och varför lurar skurken läsaren – eller ändrar sig – även om det bara är för en bråkdels sekund? Skriv några anteckningar om denna idé och låt den lagras.
Tillägna skurken scenen
För att skriva en minnesvärd huvudperson behöver du en skurk som är lika kraftfull – om inte mer. Tänk på att ju större huvudperson, desto större skurk.
Eftersom du har arbetat hårt för att skapa en skurk som ger din hjälte en chans att visa oss vad hen är gjord av, måste du ge din skurk möjlighet att lysa. För att göra detta, använd ovanstående sex scener. Bygg dem scen för scen och låt dessa imponera på läsaren. Kom ihåg vikten av att höja insatserna i varje ögonblick. Alla dina scener leder fram till berättelsens slutliga uppgörelse mellan hjälten och skurken.
Vid klimax kommer läsaren att uppleva vad både din huvudperson och skurk är gjorda av.
Lägg minst femton minuter på att skriva en av de sex scenerna ovan.
Lycka till!
Monica