Viktiga tankar för egenutgivning
Viktiga tankar för egenutgivning
Många gånger får jag frågan av mina skrivkurs-deltagare kring utgivning. Jag ger dig därför lite tips här.
Det finns, som jag tidigare skrivit om, fyra olika sätt att ge ut böcker:
- Traditionell utgivning
Alla förlag hanterar detta olika – så räkna inte med att bli rik och berömd. Men förlaget tar alla kostnader för utgivning och fixar professionella yrkespersoner för din bok. - Hybridutgivning
Du får pumpa in rejält med pengar (40.000-100.000 kronor ca) för själva utgivningen och allt runt omkring. Gör noga kalkyl innan du säger JA till detta. - Print-on-demand
Du betalar ca 1.000 kronor för utgivning som tryckt bok och e-bok. Förlaget fixar så att din bok kommer upp i nätbokhandeln.
Här behöver du själv fixa professionell yrkeshjälp med det som du inte har kunskap om. - Egenutgivning
Du måste göra ALLT själv eller ta hjälp av professionella personer för utgivningen.
Idag talar jag framför allt om punkt 3 och 4 ovan.
Följande frågor dyker genast upp:
- Hur skapar jag en professionell inlaga?
- Vilken typ av bok ska det vara?
- Hur många böcker ska jag beställa?
- Vilket pris ska jag sätta för boken?
- Hur ska omslaget se ut?
- ISBN – hur gör jag?
- Hur når jag ut i affärerna och på nätbokhandeln?
- Hur förvandlar jag texten till e-bok?
- Kommer boken att finnas tillgänglig på biblioteken?
- Hur ska distributionen gå till?
- Vem ska marknadsföra och hur?
Låt oss titta djupare på dessa frågor!
Hur skapar jag en professionell inlaga?
Inlagan är din text mellan bokens pärmar, således själva innehållet i din bok.
Du måste sätta inlagan (göra den läsbar). Det finns regler för detta – layout-regler.
Om du aldrig lärt dig layout, behöver du antingen gå kurs, läsa massor med böcker eller be någon professionell person sätta din inlaga. Jag kan tipsa om min fackbok Handbok i textproduktion som kan ge dig ett första stöd. Kontakta mig för att få lite rabatt på den.
Du behöver veta en del om teckensnitt för texten och storlek av dessa. All brödtext (löpande text) bör ha snitt med seriffer, dvs fötter, och alla rubriker bör vara med linjärt snitt (rakt kallas för sans-seriff) och absolut INTE med versaler.
Storleken bör inte vara mindre än 12 punkter. Observera att det skiljer sig mellan punkter och points, beroende på vart snittet är tillverkat. Points är mindre.
Radlängden får ALDRIG vara mer än 13 cm – oavsett hur stor boken är. Detta är med 12 punkter ca 50-60 tecken per rad.
Nya stycken inom samma scen ska vara indragna.
Undvik radbyten så att en ensam rad i stycket hamnar längst ner eller högst upp på nästa sida. Detta kallas för horungar och änkor.
Tänk på att marginalen vid insidan (där bindningen sker) måste vara bred. Annars äter den upp din text.
Innan du påbörjar sättningen måste din text vara noga redigerad, korrekturläst och granskad. Slarva aldrig med detta. Använd testläsare, korrekturläsare, språkgranskare, lektör och kanske redaktör. Lektör och redaktör kostar pengar. Även övriga yrkesroller kan ta betalt – dock inte testläsare. Dessa kan du hitta på nätet.
Vilken typ av bok ska det vara?
Du kan ofta välja mellan olika inbindningar, exempelvis
- Pocket eller storpocket
Dessa är limmade. Tänk på att de därför inte bör vara med alltför många sidor. Storpocket är större till utseendet. Ofta behöver du trycka dessa i större upplaga (såvida du inte använder print-on-demand). Priset är lägre än en inbunden bok. - Kartonanage
Hårda pärmar, liknar inbunden bok men omslaget trycks direkt på pärmarna. - Danskt band
Ser ut som en storpocket men har mer stadga och ofta en flärp som viks in där kanske du som författare presenteras eller där du kan lägga in recensioner över boken. - Inbunden
Hårda pärmar. Ibland skyddsomslag. Trådbunden i stället för limmad. - Halvfranskt eller klotband
Stilfull bindning i skinn eller linne. (Går sällan att få för print-on-demand.)
Hur många böcker ska jag beställa?
Detta beror först och främst på vilken typ av bok du beställer, se ovan. Allt handlar om pengar. Att trycka upp ett antal tusen exemplar innebär en rejäl kostnad OCH du måste dels ha lagerutrymme samt kraftfull marknadsföring för att sälja böckerna.
Om du väljer print-on-demand, behöver du inte fundera över detta. Då beställer du alltefter behov. Men styckpriset blir högre och din förtjänst mindre. Jämför genom att be tryckerierna om offert.
Vilket pris ska jag sätta för boken?
Det kan vara klurigt att prissätta boken. Använder du print-on-demand, brukar de ha färdiga kalkyler och ge dig ett rimligt förslag. Du kan direkt se hur mycket du tjänar, beroende på prissättningen.
Kom ihåg att det är skillnad på f-pris och konsumentpris. F-priset är utan moms (förlagsnettopris), dvs vad återförsäljare betalar för att köpa in din bok – typ bokhandeln. Tänk på att bokhandlare som köper in boken har rätt att returnera den om den inte blir såld. Väljer du egenutgivning måste du ange f-priset till Bokrondellen.
Moms på boken är 6% som läsaren betalar.
För att skapa budget inför prissättningen kan du tänka igenom följande:
- Vad blir kostnaden per bok om du räknar med tryck, formgivning, lektörsläsning etc?
- Vad tror du målgruppen är beredd att betala?
- Ska många ha råd att köpa boken eller vill du att den ska vara exklusiv för endast en liten begränsad skara?
- Vad kostar boken att distribuera?
- Vilken intäkt vill du ha?
Hur ska omslaget se ut?
Omslaget är din främsta reklampelare utåt. Tänk på målgruppen när du väljer omslag. Du måste förmodligen anlita en omslagsdesigner eller illustratör för detta. Det kostar pengar.
Tänk på att titel, ditt författarnamn och baksidestexten ska vara väl synligt. Viktigt med färgval. Checka noga att titeln inte redan finns. Då är det förödande för din bok. Titeln ska ge en hint om innehållet.
Väljer du bild på omslaget, tänk på upphovsrätten. Vem äger bilden?
Baksidestexten ska vara kort och får inte avslöja alltför mycket. Den kan du skapa genom att lära dig göra en pitch, dvs en text som på mindre än 60 sekunder förklarar innehållet.
Du måste också ha en EAN-kod på baksidan. Den koden baserar sig på ISBN-numret. Det finns gratisprogram på nätet som skapar koden. Väljer du print-on-demand, gör de koden till dig om du väljer att stå som privatperson. Väljer du ditt företag som förlag, måste du göra koden själv eller be någon göra den.
Har du valt egenutgivning, behöver du diskutera med tryckeriet hur de vill ha omslaget. De kanske vill ha det på ett visst trycktekniskt sätt. Du kan alltid beställa provtryck via tryckeri. Väljer du print-on-demand, får du betala extra för provtryck eller kan du välja att göra boken i ett enda privat exemplar (och då kostar det sällan något extra).
ISBN – hur gör jag?
ISBN består av 13 siffror och betyder International Standard Book Number. Varje bok har ett eget ISBN-nummer. Så väljer du att skapa en tryckt bok och en e-bok, har de två olika nummer. ISBN-numren beställer du via Kungliga biblioteket.
Hur når jag ut i affärerna och på nätbokhandeln?
Du behöver lägga mycket tid om boken ska nå ut i bokhandeln och på nätet. Väljer du print-on-demand, brukar de fixa så att boken finns i nätbokhandeln men du måste själv kontakta fysiska bokhandlare.
Använd Bokrondellen om du väljer egenutgivning. Då blir din bok synlig och sökbar för bokhandlarna. Den hamnar i ett dataregister. Bokrondellen ägs av Bonnierförlagen, Norstedts förlagsgrupp, Förlagssystem och Natur & Kultur. Den är länken mellan dig (ditt förlag) och bokhandlarna.
Det kostar några hundralappar att registrera din titel. Läs mer på www.bokrondellen.se.
Hur förvandlar jag texten till e-bok?
Väljer du print-on-demand brukar de fixa detta i kostnaden.
Formatet är oftast epub. Du kan själv konvertera till detta format eller anlita professionella yrkesmän som gör det. E-boken ska ha eget ISBN-nummer.
Kommer boken att finnas tillgänglig på biblioteken?
BTJ (som tidigare hette Bibliotekstjänst) levererar till biblioteken. Detta sker oftast efter att BTJ har skrivit en recension om boken. För att få recensionen, anmäl till BTJ och skicka in den.
Annars kan du också själv be bibliotek köpa in den eller om du ber vänner och bekanta kontakta biblioteken och önska få boken.
Hur ska distributionen gå till?
Du kan anlita en distributör för att få ut boken. Alternativt – om du själv har lagret hemma – får du skicka ut varje bok individuellt. Det tar tid att packa böcker. Distributörerna tar oftast provision när de skickar ut böckerna men du slipper tänka på packning, utskick och porto. För att få en distributör behöver du oftast teckna ett kommissionsavtal.
Givetvis kan du även skapa en webbsida där läsaren kan beställa din bok och genom den programvaran får du indikering att du ska skicka boken.
Väljer du print-on-demand, kan du beställa åt läsaren och därmed ta betalt direkt från läsaren.
Vem ska marknadsföra och hur?
Identifiera din målgrupp. Hur når du den bäst?
Svensk Bokhandel är en branschtidning som tre gånger per år ger ut kataloger där de samlat information om böcker. Du bokar en annons i deras tidning och skriver själv texten
Skaffa en webbsida, kanske en blogg, där du kan hålla läsarna informerade om vad som händer med dina böcker. Bloggarna kan du sedan länka till sociala medier.
Eventuellt kan du skicka ett pressmeddelande till tidningar eller lokalradion.
Fixa ett professionellt fotografi på dig själv som du kan använda i marknadsföringen.
Glöm inte ordna release-fest när boken släpps.
Delta i mässor och marknader, fixa föreläsningar etc.
Lycka till med utgivningen!
Monica