Skriva

Ge inte huvudkaraktären någon paus

Ge inte huvudkaraktären någon paus

Som Jerry Jenkins (en stor författare) säger:

”För din romans skull, ge inte din huvudperson en paus!”

Om du vill kommunicera något annat, gäller detta:
Alla hinder och allt värre problem kräver åtgärder från din hjältes sida.

Det bör finnas bevis för att din hjälte växer, utvecklas, förändras, blir starkare och tillför mer till sin kompetens genom prövningarna.

Dina läsare vill veta hur det går. Gör därför INGA transportsträckor så att du tappar läsarna. Varje scen SKA ha aktion, intriger, spänning.

Jobba med karaktärsbågen och se verkligen till att din karaktär utvecklas. Låt karaktären få prövning på prövning. Då måste hen hitta lösningar för varje detalj. Detta sporrar läsaren till vidare läsning.

Öka hela tiden komplikationerna i din roman!

***

För mig, som i år skrivit en relationsroman med många olika karaktärer, har detta varit en utmaning. Jag har nämligen valt att utgå från sanna, dramatiska händelser. Researchen (som varat ett år) har lett till ett antal familjer med extrema händelser.

För att ta några exempel:

  1. Huvudkaraktärerna mister fyra barn
  2. En man mördar sin fru och bebis
  3. En kvinna blir förälskad i sin väns son
  4. En annan kvinna hoppar i säng med dotterns fästman
  5. En man visar sig vara pedofil

Som du förstår har det varit både spännande och tungt att göra fiktion av dessa faktiska händelser. Men intrigerna har jag fått på köpet.

Den största utmaningen har varit att sammanföra dem. Och jag tror faktiskt att jag har lyckats. Jag är åtminstone nöjd med råmanuset som nu ska få vila cirka ett år. Sedan tar jag itu med det på nytt. Då ska jag brodera ut händelserna än mer, skapa än mer trovärdiga karaktärer (även om de faktiskt är sanna) och lägga till både skratt och gråt.

Romanen startar med ett bröllop!

Hur går det med ditt skrivande (om du jobbar med något sådant)?

Monica