Marknadsföring på Instagram
Marknadsföring på Instagram
Har du Instagram-konto? Om inte, bör du skaffa det. Själv har jag två olika; dels ett privat https://www.instagram.com/monicaiveskold/ och dels ett företagskonto https://www.instagram.com/milordmonica.
Att använda sociala medier som marknadsföring är kostnadseffektivt – som jag redan berättat i tidigare inlägg. Här får du några exempel (och en del kan du använda dig av om och om igen, om du är författare).
Dessa innehåll har högt engagemang hos läsarna:
- Intervjuer
- Uppläsning ur din bok
- Videofilmer av olika slag
- Utmaningar och tävlingar
- Mallar & tips
Dessa har ett medelvärde:
- Citat och texter ur din bok
- Delge lite information om dina karaktärer
- Låt läsaren få hjälpa dig med baksidestexten, titeln och omslaget
- Utlottningar
- Recensioner av andra böcker än dina egna
Dessa har ett mer lågt värde för läsaren, men bör ändå inte underskattas:
- Berätta om ditt skrivande, var du befinner dig och vad som ska hända
- Berätta mer om dig själv som författare/person
- Sök testläsare
- Berätta om dina scener i boken
Tidpunkt för inlägg
Det finns statistik som påvisar när det är bäst att lägga upp men glöm inte ta hänsyn till dig själv. Du kan – om du har företagskonto – följa din statistik och se hur populära dina inlägg är.
Lämpligt är att ha många inlägg. Åtminstone 2-3 dagar per vecka bör du göra inlägg. Själv väljer jag att ha ett inlägg om dagen samt även några extra inlägg.
Lycka till och håll ögonen öppna så bjuder jag på en plan för inläggen om några dagar
Monica