Kan detta hjälpa dig slutföra din bok?
Kan detta hjälpa dig slutföra din bok?
Vill du förbättra din skrivproduktivitet? Kämpar du för att organisera och planera din bok och behöver hjälp?
Du vet kanske att jag snart lanserar en fackbok med namnet PLANERA DITT SKRIVANDE. Den bygger på min tidigare onlinekurs i ämnet.
För att skriva en bok behöver du vara en general som planerar ett krig. Det krävs blod, svett och tårar, under loppet av år för att skriva färdigt en bok.
Och när armén ska ut i krig är det viktigt att lägga tid på att planera för strid. Som Dwight D. Eisenhower sa, “Planer är värdelösa, men planering är allt.”
Men hur planerar du? Hur skapar du en bra plan för att skriva en bok? Finns det något material som kan hjälpa till att göra det enklare?
Den goda nyheten är att det finns gott om praktiska och användarvänliga verktyg, både fysiska och digitala, speciellt anpassade för författares behov.
I det här inlägget har jag listat några, både fysiska och digitala, skapade med författare i åtanke. På så sätt kan du skapa en stark plan för att avsluta din bok.
Digitala tips på program som hjälper dig
Digital kalender
Använd en elektronisk kalender. Det gör jag. Så här ser min kalender ut under en vecka exempelvis. Du kan se mitt skrivande som är med mörkröda sjok.
Börja alltid med att planera tiden i din kalender. Använd en specifik färg för ditt skrivande.
Varje dag gör du ett ”bokslut”, dvs du stämmer av hur din dag verkligen har varit. På så sätt kan du enklare se exakt hur mycket tid du har lagt på ditt skrivande. Det är således inte längre ett önsketänkande utan faktisk tid.
OneNote-program
Jag använder ofta OneNote för att synliggöra min research.
Här kan du se hur jag har byggt upp strukturen.
Jag har ett antal manus på gång. De syns till vänster; Bröllopsboken, Börja skriva framgångsrikt osv.
Generell research har en egen flik för att jag ska komma ihåg vissa saker – Research. I den finns sedan ett antal olika sidor. Exempelvis sidan EI – Emotionell Intelligens. Klicka jag på den får jag upp mitt blogginlägg om ämnet:
Möjligheterna är många och du bygger din egen struktur.
Mindmapp-program
Själv använder jag mig av XMind-programmet för att skapa synbart synopsis över innehållet i min bok.
I samtliga mina onlinekurser använde jag alltid mindmap. Det gör jag även i de fackböcker som bygger på kurserna, exempelvis kan du tydligt se kapitel 17 i fackboken SKRIVA SPÄNNING.
Här ser du att mitt förslag är att det sker ännu ett mord. Som tips får läsaren veta att de kan skriva en scen med följande:
- Antagonisten tappar fokus (eventuellt baserat på någon annan arketyp i berättelsen)
- Antagonisten hittar arketypen Emotion och dödar denne
- Antagonisten vinner över protagonisten
- Antagonisten försöker påvisa att Emotion är ansvarig för samtliga mord
- Det hela kan se ut som en olycka eller ett rån
Mindmap-programmet hjälper oss författare att skapa en tydlig bild över scenen.
Scrivener
Scrivener är ett av mina favoritskrivverktyg. Detta program används som en ordbehandlare, designat för att skriva böcker. Det innehåller också planeringsfunktioner som disposition, forskning och anteckningar. Programmet är användbart för författare som föredrar ett mer strukturerat tillvägagångssätt för att planera berättelserna.
Jag använder ofta Scrivener när jag skriver råmanus. Sedan exporterar jag över texten i Word där jag arbetar vidare med formatmallar så att layouten blir rätt innan jag skickar mitt manus till förlag.
Word-programmet
När jag fört över manuset till Word, startar jag redigeringsrundorna. Words uppläsare är ett bra verktyg för att hjälpa mig.
En roman har ofta sjutton redigeringsrundor medan någon av mina fackböcker kan nöja sig med betydligt färre.
Eftersom jag använder formatmallar i Word, är det enklare att flytta runt på de olika kapitlen genom att använda Dispositionen.
Givetvis använder jag även programmets stavnings- och grammatikkontroll.
Böcker som kan vara till hjälp
I nästa inlägg berättar jag om några engelska böcker som kan vara till hjälp för dig i ditt skrivande.
Lycka till!
Monica