Böcker, Skriva

Sju nyckelobjekt som måste finnas i en kreativ berättelse

Sju nyckelobjekt som måste finnas i en kreativ berättelse

Att skriva är som att bygga ett hus. Om du inte skapat en solid grund, kommer huset att rasa. Samma sak med en berättelse. Här är därför sju objekt som du måste ha med.

1. Ett tema

Handling är det som händer i en berättelse. Temat är varför det händer. Innan du börjar skriva, bestäm varför du vill berätta din historia.

Vilket budskap vill du förmedla? Vad kommer det att lära läsaren?

Motstå lusten att ange ditt tema. Berätta bara historien och låt läsaren få egen uppfattning. Väv in ditt tema subtilt i berättelsen och lita på att läsaren förstår. Läsaren kommer ihåg en bra handling, men du vill att hen ska tänka på din berättelse långt efter att hen har läst klart.

2. Karaktärer

Varje berättelse behöver trovärdiga karaktärer. I en fiktion är din karaktär huvudpersonen, även känd som hjälten/hjältinnan. Huvudpersonen måste ha:

  • brister
  • potentiellt heroiska egenskaper som framträder
  • en karaktärsbåge (han måste vara annorlunda, bättre, starkare i slutet)

Motstå frestelsen att skapa en perfekt karaktär. Perfektionism är tråkigt. (Till och med Indiana Jones led av en ormfobi.)

Du behöver också en antagonist, skurken, som bör vara lika formidabel och övertygande som din hjälte. Gör inte din antagonist galen bara för att han är den onde. Gör honom till en värdig fiende genom att ge honom motiv för sina handlingar. Skurkar ser inte sig själva som dåliga. De tror att de har rätt! En helt elak ”jäkel” är mer realistisk och minnesvärd.

Beroende på längden av din berättelse kan du också behöva andra viktiga roller.

Fråga för varje karaktär:

  • Vad vill hen?
  • Vad eller vem hindrar hen från att få det?
  • Vad kommer hen att göra åt det?
  • Ju fler utmaningar dina karaktärer möter, desto mer relaterbara är de.

Ungefär som i det verkliga livet resulterar de tuffaste utmaningarna i den största förändringen.

3. Miljön

Miljön kan inkludera en plats, tid eller era, men den bör också inkludera hur saker ser ut, luktar, smakar, känns och låter. Undersök detaljerna kring din miljö noggrant, och använd detaljerna som krydda, inte huvudrätt. Huvudrätten är historien. Men, se upp. Förlagen säger att ett av de största misstagen som en författare gör är att börja med miljöbeskrivningen. Det är viktigt med miljön men ett säkert sätt att få läsarna att somna är att lova en spännande berättelse på omslaget och sen börja med en variant av:

  • Huset låg i en djup skog omgiven av…

Gör inte det. Lägg miljöbeskrivningen subtilt i berättelsen. Visa läsarna. Berätta inte för dem. Samtidigt som de koncentrerar sig på handlingen, dialogen, spänningen, dramatiken och konflikten som får dem att vända blad, får de också en känsla för din miljö.

4. Perspektiv

POV (point of view) är mer än perspektiv: första person (jag), andra person (du) eller tredje person (han, hon eller den). Bestäm din perspektivkaraktär (POV) för varje scen – den som fungerar som din kamera och inspelare – genom att bestämma vems historia du berättar. Huvudregeln är att du är begränsad till en perspektivkaraktär per scen eller per kapitel. Läsaren upplever allt i din berättelse utifrån den här karaktärens perspektiv.

5. Handling

Detta är händelseförloppet som utgör en berättelse – kort sagt vad som händer. Det tvingar antingen din läsare att fortsätta vända blad eller lägga boken åt sidan. En framgångsrik historia besvarar frågorna:

  • Vad händer? (Komplott)
  • Vad betyder det? (Tema: se ovan)

Alla strukturer inkluderar någon variation av:

  • En öppnande konflikt
  • En hetsande incident som förändrar allt
  • En serie kriser som skapar spänning
  • Ett klimax
  • En resolution (eller slutsats)

Hur effektivt du skapar drama, intriger, konflikter och spänningar avgör om du kan fånga läsare från början och behålla dem till slutet.

6. Konflikt

Detta är fiktionens motor och även avgörande för effektiv facklitteratur. Läsaren längtar efter konflikter och vad som blir resultatet av dem. Om allt i din handling går bra och alla är överens kommer du snabbt att tråka ut din läsaren. Om två karaktärer talar i godo och scenen känns platt (vilket den kommer att göra), skapa en eller flera konflikter. Låt den ena säga något som får den andre att storma ut.

Läsarna kommer att stanna hos dig för att ta reda på vad det handlar om.

7. Upplösning

Oavsett om du är en struktör eller en som skriver allt eftersom, måste du ha en idé om vart din historia är på väg. Hur du förväntar dig att berättelsen ska sluta bör ligga till grund för varje scen och kapitel. All kan förändras, utvecklas och växa som dina karaktärer gör, men lämna aldrig slutet åt slumpen.

Håll din huvudkaraktär i centrum till slutet. Allt hen lär sig genom alla komplikationer du kastade in henom i borde i slutändan tillåta henom lyckas.

Om du närmar dig slutet och något saknas, skynda inte. Ge ditt avslut några dagar, till och med några veckor om det behövs.

Läs igenom allt du har skrivit. Ta en lång promenad. Tänk över det. Sov på det. Skriv anteckningar. Låt ditt undermedvetna arbeta. Spela vad-om-spelet. Jobba med hjärtat och leverera ett tillfredsställande slut som ger resonans.

Ge dina läsare lön för sin investering genom att göra den oförglömlig.

Att försöka skriva en bok samtidigt som man är distraherad av att köpa spel online och leta efter billigt snus är en utmaning i sig. Tankarna splittras mellan att forma berättelser och jaga efter bra erbjudanden, vilket kan göra det svårt att fokusera på att verkligen komma någonstans med skrivandet.

Men samtidigt kan det också vara en inspirationskälla att ha olika uppgifter att växla mellan. Att spendera tid på att utforska olika spelvärldar och leta efter det perfekta snuset kan ge nya idéer och perspektiv som kan komma att berika boken du skriver.

Så istället för att se det som en distraktion kan det vara värt att se det som en del av skapandeprocessen. Att tillåta dig själv att njuta av de små sakerna som spel och snus samtidigt som du kämpar med att få ord på papper kan vara nyckeln till att hitta en balans mellan arbete och nöje.

Så fortsätt att jaga efter de bästa spelen och det billigaste snuset, samtidigt som du låter dina idéer flöda och din bok ta form. Vem vet, kanske är det just den kontrasten som kommer att göra din bok till något alldeles extra.

Lycka till!

Monica