Viktigt om skiljetecken

Viktigt om skiljetecken

OBS! Kommatecken och semikolon är inte utbytbara. Semikolon och kommatecken betyder olika saker. Semikolon kan bytas mot punkt. Vad skiljer semikolon och punkt åt? Semikolon markerar samband mellan meningar, fullständiga eller ofullständiga. Punkten markerar enbart meningsslut.

Jag får ofta frågor kring skiljetecken. Ibland med frågeställningen: När kan vi bryta mot reglerna?

Här följer därför några tips.

Vi har tretton skiljetecken till vårt förfogande. Alla med specifika uppgifter.

Tankstrecket signalerar att du ska lägga märke till texten.

Skönlitterära författare kan utan vidare bryta mot de vedertagna reglerna. Men kanske läsaren är av en annan uppfattning. Viktigt är att vi som skriver och de som läser har samma kunskap om reglerna.

Lycka till!

Monica

 

Majoriteten förnekar pengars betydelse

Majoriteten förnekar pengars betydelse

Har du tänkt på att vi svenskar tycker det är fult att tala om pengar. Jag får höra det hela tiden.

Sex, däremot, kan vi dryfta. Det är inte lika fult som pengar.

Vilket skitsnack. Varför ska du förneka pengarnas betydelse?

Jag känner en kvinna med höga betyg som jobbar med de riktigt stora ledarna i Sverige. Hon säger att det hon oftast får lära dem är att våga tala om både pengar och sex på ett avslappnat sätt. Ingen kan bli någon stor ledare utan denna kunskap. Inte heller kan du leda dig själv utan att våga tala om pengar och sex.

Vi styrs av tillgång eller avsaknaden av pengar. Så är det. Och det är lika viktigt som att hjärtat ska pumpa blodet i din kropp. Kommunikation och pengar är grunden i samhället och fungerar som energiflöden.

Vill du skapa dig ett liv, behöver du börja kommunicera om pengar och sex samt därmed leda dig själv vidare.

Lycka till med det!

Monica

 

 

Lär känna dina fördomar – det har du nytta av i all kommunikation

Lär känna dina fördomar – det har du nytta av i all kommunikation

Förmågan att se saker ur en annan persons vinkel, är strålande.

Jämför med filmer och tv-serier. Där händer detta dig. Du kan låta dig manipuleras av en gangster som du kanske älskar. Jag gör så i tv-serien Blacklist. Är fullkomligt medveten om att huvudkaraktären Red är förfärlig. Ändå kan jag inte låta bli att ryckas med av honom.

När vi inte vågar se saker ur andra människors perspektiv, handlar det oftast om rädslor.

Chefer som misslyckas med detta utvecklar tyvärr en auktoritär ledarstil. Den blir på sikt ohållbar. Underställda visar missnöje genom att sluta.

Om du tar ett steg tillbaka och iakttar vad som händer mellan två personer exempelvis, utan att lägga värderingar eller styras av dina fördomar, ökar din strategiska förmåga. Du lär dig, du utvecklar nya förmågor, du skaffar kunskap.

Tänk på att om du gör som du alltid har gjort, får du samma resultat som tidigare.

Om du förändrar din reaktion på problemet, måste andra inblandade också förändra sig.

Lycka till med förändringen!

Monica

Veckans marknadsföringstips – konkurrens

Veckans marknadsföringstips – konkurrens

Börja med att fundera över varför kunden ska köpa din vara (din bok, din kurs, din produkt, din tjänst) framför konkurrenternas. I mitt fall har jag arbetat stenhårt på att skapa onlinekurser, exempelvis, som är unika. Hur vet jag det? Jo jag har skaffat mig en ovanlig kompetens som jag sedan kan bygga in i mina kurser.

Nu lägger jag tyvärr ner verksamheten vid årsskiftet. Jag orkar helt enkelt inte längre. Passa gärna på att gå någon av alla mina trettio onlinekurser innan dess. Du får bra rabatt, hör av dig till mig – så berättar jag mer.

Ett annat tips för dig som är författare är exempelvis att stå för fraktkostnaden. Något som jag har funderat mycket över. Att erbjuda gratis frakt innebär förluster initialt men om du kan öka försäljningen, får du igen förlusten. Ett sätt att göra detta på är att välja print-on-demand-förlag där frakten är mindre och sedan baka in den i bokpriset.

Kanske kan något av dessa tips hjälpa dig i din försäljning.

Lycka till!

Monica

 

Att skapa en baksidestext

Att skapa en baksidestext

Det är stor fördel att lägga upp den på exempelvis Facebook och be om respons. Jag brukar göra så. Då får jag många härliga tips och kan därmed finslipa på den. Här ser du baksidestexten på min roman PORTEN TILL FRIHETEN. Jag hoppas att den gör dig nyfiken. (Snart kommer roman nummer två – ELVIRA ut.)

Personligen tycker jag att baksidestexten kan vara svårare att skriva än själva romanen.

Ett tips är att du kikar på utkomna romaner och ser hur deras baksidestext är. Du kan använda min blogg. Jag skriver en bokrecension varje måndag på www.monicaiveskold.se och där kan du alltid se själva baksidestexten. Checka dessa!

Fundera över vilken baksidestext som fångar just dig. Varför?

När du skriver är det bra att använda mentala bilder för läsaren. Låt läsarens fantasi gå igång så att hen vill köpa eller låna din bok. Plantera en känsla hos läsaren.

Tänk också på att ansöka ISBN-nummer hos Kungliga Biblioteket om du tänker ge ut boken själv. Använder du ett förlag, sköter de det åt dig.

Lycka till med baksidestexten!

Monica

 

Litteraturrundan 8 maj – vilken hit

Litteraturrundan 8 maj – vilken hit

Den 8 maj var jag inbjuden till Litteraturrundan i Karups Nygård vid Blentarp. Så många intressanta författare som verkligen bjöd på sig själva. Ett stort tack till Barbara Fellgiebel som arrangerade detta.

Extra kul var det för mig eftersom jag även träffade en bekant som jag inte sett på tjugo år. Vi hade barn som växte upp tillsammans och umgicks en del i samband med alla skolträffar och annat kul. Nu fick vi kontakt igen.

Ystads allehanda skrev följande i tidningen på kvällen:

Böcker och musik i fokus under helgens litteraturrunda

Det är författartätt vid Karups Nygård. Anledningen är litteraturrundan, som gick av stapeln under lördagen. Under helgen bjuds det på ett späckat schema, med mycket bokprat och många författarframträdanden.

De tog även lite foton. Här kan du se när Majvor Johnsson sjunger för oss:

Själv hade jag ett intressant samtal med fotografen Mårten som efter det givande mötet fick min bok ”FramgångsRIK & Lycklig”. Det var många som var intresserade av boken i vilken jag beskriver hur du kan planera, strukturera och verkligen nå dina mål. När jag föreläste (och sjöng) blev många imponerade över min produktion och de ville lära sig planera för att därmed lyckas bättre.

Du kanske också vill uppnå dina mål på ett lättare sätt?

I så fall kan du – just nu – köpa min bok för endast 50 kronor + frakt. Den kostar normalt 226 kr.

Här är länken till beställningen:

Ja tack, jag vill köpa boken FramgångsRIK & Lycklig

Välkommen!

Monica

 

Hur skrivs Romance?

Hur skrivs Romance?

Många frågar mig om skillnader mellan Romance och Feelgood, hur Romance skrivs osv. Här är några tips.

Att planera en Romance

Det finns inget sätt att planera Romance eftersom alla författare har en egen struktur. Trots detta kan du använda dig av nedanstående tips.

Karaktärsbågen

Planera tre bågar, tre akter, och skapa ett synopsis.

För första akten kan du planera för dina huvudkaraktärer. I en Romance har du oftast två, dvs de älskade. Berätta om deras förhållande i akt två. Du kan använda dig av Hjältens resa (en känd modell) och byt ut själva uppdraget mot kärleksförhållandet.

Äventyret startar

Berätta hur de älskande möts och om deras förhållande till varandra. Skapa både attraktion och konflikt i inledningen.

Under hela manuset måste du skapa tillräckligt med konflikter med målet att uppnå lycka i slutet.

Förhållandet går i stå eller kraschar

En eller båda huvudkaraktärerna förnekar attraktionen. Förhållandet fungerar inte. De är kanske osams. Läsaren får veta varför relationen kraschar. Bjud på många orsaker och gärna överraskningar. Men antyd att de trots eventuell ovänskap inte kan sluta tänka på varandra. Skapa spänning för läsaren. Något kommer givetvis att hända längre fram mellan drabanterna.

Ge relationen en chans

Vid första vändpunkten (inledningen till akt två), tvingas de båda arbeta tillsammans eller sträva efter ett gemensamt mål. Skapa en utmaning som ingen av dem kan övervinna utan den andres hjälp. Tillåt dem acceptera att en relation utvecklas men krydda med konflikter och motstånd. De behöver inte inleda någon kärlekshistoria men bör träffas och skapa en relation.

Skapa nya prövningar

Utveckla relationen än mer. Kanske med en första dejt och andra utmaningar. Planera för upp emot tre olika dejter i detta avsnitt. Låt paret få uppleva saker tillsammans under en period. Skapa lär-känna-scenarier som påvisar relationskemin i minst tre stora scener. I varje scen fördjupar de samhörigheten men bekräftar också att de inte kan vara tillsammans. Du ska utgå från ett ”tre steg framåt, två steg bakåt”-mönster.

Mittpunkten

Skapa en kris, typ ”jag behöver dig men kan inte leva med dig”. Här kan även någon större form av fysisk intimitet äga rum. En första kyss, ett första kärleksäventyr, en erotisk upplevelse, ett ohämmat erkännande av varandra. Skapa intensitet. Tillåt karaktärerna att se en glimt av meningsfullheten kring detta förhållande.

Därefter spränger du förhållandet i bitar. Kanske blir någon av dem rädd för den växande intimiteten.

Hitta tillbaka

Den yttre handlingen tvingar dem samman igen. Öka attraktionen – tillåt den bli starkare än någonsin. Fördjupa relationsutvecklingen. Låt dem erkänna sina djupaste rädslor, öppna sig för varandra. Intimiteten byggs upp.

Syndafallet

Låt dem falla pladask för varandra. Skapa ett stort ögonblick av fysisk meningsfull intimitet. I romanser där paret har ägnat sig åt tillfälligt sex, blir kärleksscenerna äkta. Låt dem erkänna att de har fallit för varandra för sig själva, men inte nödvändigtvis för varandra.

Uppbrytningen

De är klara med varandra. Deras förhållande är slut. Relationen kraschar, livet är kris. Låt dem gå tillbaka till den vanliga världen, och inse ett dystert misslyckande.

Men låt dem upptäcka att de har oåterkalleligt förändrats av den andra personen. Gör dem vilsna och olyckliga i ensamheten.

Uppoffringen

En eller båda beslutar att rädslan och eller bristen är övervunnen. De kan släppa taget om varandra eller den misstro de har burit på. Insikten om rädslan är tydlig. Rädslan är obetydlig i förhållande till kärleken till den andra personen.

Kärleksförklaringen

Gemenskap, kärleksförklaring, relation. Magin fullbordas. En viss bävan finns. De ger sina hjärtan åt varandra. Förtroendet djupnar.

Upplösningen

Läsaren vill få glimtar ur kärleksparets värld, deras scener med familj och vänner som erkänner dem gemensamt. Ett löfte om evighetslång kärlek.

 

Summering

Genom att följa ovanstående tips, kan du skapa grunden för en tillförlitlig Romance.

Lycka till!

Monica

Skriv något som du brinner för

Skriv något som du brinner för

Att ha en idé har de flesta. Vilka idéer har du?

Själv har jag massor. Jag brukar diktera i min telefon och skicka till mig själv så att jag kan spara dem för att använda dem vid lämpligt tillfälle.

Men att ha en idé och att skriva en färdig roman eller novell är två olika saker, ska du veta.

En del har talang och färdighet. Andra kan träna upp den. Så ge inte upp! Du måste träna för att behärska hantverket, precis som en duktig simmerska eller backhoppare måste träna – många, många timmar per dag – för att kunna skapa resultat. För oss som skriver räcker det ibland med att vi skriver kontinuerligt. Jag skriver varje dag. Ibland blir det bara någon halvtimme, ibland flera timmar i sträck. Hur gör du?

Ett författarskap växer ibland långsamt.

Skrivarkurser rekommenderar jag varmt. Jag har gått kurser i hela mitt liv och slutar inte nu, trots min ålder. Ständigt lär jag mig något nytt. Det tänker jag fortsätta med. En kurs lär dig kanske inte att bli författare men den lockar fram kreativiteten hos dig. Du vet kanske att jag ska lägga ner min verksamhet till nyår. Passa på nu, så kan du få kurser med stor rabatt. Kontakta mig för mer information.

Det är magi att få till härliga scener, att skapa trovärdiga karaktärer och att skriva en berättelse som andra gillar.

Du vet kanske att det egentligen bara finns trettiosex grundhistorier för oss som skriver. Därför är det viktigt att din författarröst blir unik, att du hittar en story som ingen annan har berättat på just ditt sätt – tidigare.

Tillåt dig att fångas av vad du skriver. När du gråter eller skrattar åt dina egna ord, är det troligt att läsaren också gör det.

Lycka till med din utveckling!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Frågor om indrag och dialoger

Frågor om indrag och dialoger

Jag har fått en fråga gällande indrag och dialog i en av mina onlinekurser. Svarar på den här så du också får veta.

Det är två frågor.

  1. Om en person säger flera saker i dialogen, skrivs detta i ett stycke?
    Svar: JA (men om annat kommer in blir det uppdelat, ex vis om två pojkar diskuterar något och mamma skrattar mellan varven då blir det nya rader).
  2. Indrag ska enligt layout vara på alla stycken UTOM det första i ett kapitel eller scen. Därför måste du ha två olika formatmallar; en för brödtexten utan indrag och en för brödtexten med indrag. Indrag görs i formatmallen under Styckemenyn. Det kan ex vis se ut som på bilden.

Här är ett exempel på både indrag och dialog ur inledningen till min roman ELVIRA som snart släpps.

***

Det knackade på dörren. Elvira, liten och nätt, res­te sig från köksstolen och trippade ut i den mörka långsmala hallen. Lillpojken Anders, fyra år, sprang runt fötterna på henne.

—  Flytta på dig så att jag kan öppna, sa Elvira och log mot pojken samtidigt som hon rufsade om i hans blonda lockar.

Elvira låste upp ytterdörren. Utanför stod svä­gers­­kan Lily med rynkade ögonbryn och mun­gipor­na nerdragna.

— Men Lily, vad har hänt, sa Elvira och iakttog Lilys ögon som flackade fram och tillbaka samt såg hur Lily svalde flera gånger innan hon svarade.

— Släng på dig kappan och följ med mig meddet­sam­­ma. Stig ligger på sjukhuset. Det är allvarligt. Skynda dig och klä på dig.

***

Lycka till!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Detaljera när du skriver och tänk på VAK

Detaljera när du skriver och tänk på VAK

Har du tänkt på vikten av att skriva detaljer i ditt manus?

Genom att göra så, ökar du bilderna för läsarna. Detta gäller både för karaktärerna och miljön.

Observera att dina karaktärer ser olika saker, dels beroende på deras intressen, dels beroende på deras VAK (visuell-auditiv-kinestetisk). VAD är således hur vi uppfattar saker. En del människor och karaktärer SER saker. Andra HÖR och några KÄNNER. Detta präglar oss framför allt vid inlärning.

Jag är en person som SER och KÄNNER. Vem är du? Hur gör dina karaktärer?

Detta framgår också i dialogerna. En person som SER, använder ofta uttrycket ”ser” i dialogen. En person som HÖR, säger ofta ”jag hör …” och en kinestetisk person uttrycker sig ofta med ordet ”känner” i dialogen.

Om du exempelvis skriver om miljön, så upplever din karaktär den på olika sätt OCH beroende på intresse. Låt mig ta ett exempel.

En av mina karaktärer är visuell och älskar naturen. Således ser hon inte ett träd utan detaljerna av en björk när hon tittar sig omkring.  En annan karaktär som är auditiv ser däremot inte björken men HÖR vindens sus i trädkronan, fågelkvitter (och då inte vilken fågel som helst utan detaljerat kanske en bofink). En tredje kinestetisk person kramar eller känner barken mellan fingrarna.

Hänger du med?

Så skriv ut detaljerna! Vilket träd är det? Hur upplever din karaktär det?

Lycka till!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)